Kunskapsreproduktion och villkor för deltagande

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projekttid
2020 - pågående
Projektägare
Högskolan för scen och musik

Kort beskrivning

Doktorsavhandling i musikpedagogik av Julia Eckerstein.
Fullständig arbetstitel: "Gränskontroll: villkor för deltagande vid musiklinjer på svenska folkhögskolor"

Problemområdet som avhandlingen tar avstamp i handlar om den snedrekrytering som föreligger vid konstnärliga utbildningar. De svenska folkhögskolornas profilkurser i musik präglas, liksom kulturskolan och högre musikutbildning, av en tämligen homogen deltagarsammansättning sett till födelseland och föräldrars utbildning. Detta formuleras som ett problem ur folkbildnings- och kulturpolitiskt perspektiv.

Syftet för avhandlingen är att producera kunskap om villkor för deltagande vid folkhögskolornas musiklinjer. För att uppnå syftet har data producerats genom fokusgruppsamtal med musiklärare respektive studerande vid nio folkhögskolors musiklinjer. Data har analyserats med kritisk tematisk analys med utgångspunkt i Basil Bernsteins utbildningssociologiska teoretiska ramverk.

Det pågående avhandlingsarbetet har granskats vid etappseminarium för 25% och 50%. Etappseminarium 80% är planerat i juni 2024.