Bild
Demonstration
Länkstig

Politisk kommunikation

Forskningsgrupp
Pågående forskning
Projektägare
Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG)

Kort beskrivning

Politik handlar ytterst om kommunikation. Den politiska kommunikationen mellan politiska makthavare, myndigheter, medier och medborgare har därför en stor betydelse för politiken och dess villkor, för medierna och deras bevakning av politik och samhälle, och för medborgarna och deras kunskaper, verklighetsuppfattningar och åsikter. Den har därmed stor betydelse för demokratin och dess sätt att fungera.

Vår forskning om politisk kommunikation tar sin utgångspunkt i hur politik och politiskt relevant information kommuniceras och konsumeras via olika typer av medier och i samtal mellan människor. Den handlar också om olika faktorer som påverkar hur politik och politiskt relevant information kommuniceras och konsumeras, och vilka implikationer den politiska kommunikationen har för frågor som rör demokrati och makt.

Forskning om politisk kommunikation vid JMG handlar exempelvis om hur politiska aktörer som partier, myndigheter och andra kommunicerar och bedriver kampanjer, hur medierna rapporterar om politik, samt om medborgarna och deras medieanvändning, kunskaper, verklighetsuppfattningar, åsikter och beteenden. En viktig del av forskningen handlar om interaktionen mellan medier och medborgare och mediernas effekter på människors kunskaper, verklighetsuppfattningar och åsikter. Det gäller såväl traditionella nyhetsmedier som digitala medier och applikationer och politiskt alternativa medier.

Centrala teman i vår forskning om politisk kommunikation 

  • Nyhetsbevakningen av politik och valrörelser. Bland annat har Medievalsundersökningarna genomförts vid JMG sedan slutet av 1970-talet.
  • Hur politiska frågor och relationer mellan makthavare och medborgare representeras i medier och journalistik, politiska samtal och politikens språk i medierna.
  • Partiernas kampanjstrategier och kampanjtekniker, politisk reklam och retorik i samtida och historiska perspektiv.
  • Människors medieanvändning och mediernas effekter på väljarnas kunskaper, verklighetsuppfattningar och deltagande.
  • Myndigheternas kommunikationsarbete och information till allmänheten.
  • Politikens medialisering och mediernas indirekta och långsiktiga påverkan på politiska processer och demokratiska mekanismer som exempelvis politiskt ansvarsutkrävande.
  • Kunskapsmotstånd och hur politiska aktörer, medier och medborgare förhåller sig till fakta och evidens respektive falsk och missvisande information.
  • Medierna betydelse i politisk socialisation och för människors samhällsengagemang.
  • Hur förändringarna av medielandskapen påverkar villkoren för den politiska kommunikationen, hur politik kommuniceras och hur detta påverkar demokratin.