Politisk vilja, lokala myndigheter och insatser mot korruption i Ukraina

Forskningsprojekt
Avslutad forskning
Projektets storlek
Projekttid
2020 - 2021
Projektägare
Statsvetenskapliga institutionen

Finansiär
Internationellt Centrum för Lokal Demokrati (ICLD)

Kort beskrivning

Genomgripande korruption utgör en utmaning för forskare, praktiker och aktivister. Vikten av politisk vilja för framgången av anti-korruptionsreformer är allmänt erkänd men vår förståelse för varför politisk vilja uppstår (eller inte) saknas. Denna forskning syftar till att studera begreppet politisk vilja med avseende på anti-korruptionspolitik bland lokala offentliga myndigheter (LPA). Detta projekt tar upp frågan: Varför engagerar sig vissa lokala myndigheter, i ett sammanhang där korruption är utbredd, i meningsfulla anti-korruptionsinsatser medan andra inte gör det? Ukraina är ett bra studieexempel då landet har en betydande subnationell variation och omfattande pågående anti-korruptionsinsatser. Vi kommer att intervjua lokala myndigheter i åtta strategiskt utvalda regioner som alla, baserat på tidigare insamlade data, visar vissa bevis på politisk avsikt att bekämpa korruption. Projektet kommer att undersöka hur miljöförhållanden (institutioner, relevanta aktörer) och individuella attribut hos LPA (personlig bakgrund, uppfattningar, kapacitet) påverkar huruvida denna minimala anti-korruptionsavsikt bygger in i det kollektiva momentum som definieras som politisk vilja.