
Samsyn för kontinuitet i undervisning för språklärande från förskola till förskoleklass: SAMSPRÅKA
Kort beskrivning
Syftet med SAMSPRÅKA är å ena sidan att verka för utvecklingen av kontinuitet i flerspråkande lekresponsiv undervisning för språklärande genom kompetensutveckling för personal i förskola och förskoleklass, å andra sidan att analysera hur syn på lek och flerspråkande i undervisning skapas hos personal inom och mellan skolformerna.
I studien genomförs dokumenterade aktiviteter och kollegiala samtal, vilka analyseras. Analysen och diskussionen leder till utveckling av undervisningen som sedan åter analyseras och diskuteras kollegialt.
Bakgrund
Forskning visar ett behov av att utbildningssystem anpassas till den språkliga mångfald som finns hos barn, för att värna barns likvärdiga möjligheter till deltagande och språklärande liksom social rättvisa.
På initiativ av kommunen har ett samarbete redan etablerats och flerspråkande lekresponsiv undervisning för barns begreppsbildning har implementerats i tre av kommunens förskolor.
Forskning visar att de positiva effekterna av barns förskoleutbildning riskerar att planas ut i grundskolan om det inte finns en tydlig kontinuitet från det som byggts upp i förskolan. Forskning pekar därför på att samarbete och samsyn mellan lärare och förskollärare gynnar barnens inträde i den obligatoriska skolan. Mot denna bakgrund riktas blicken i SAMSPRÅKA mot samsyn i flerspråkande och lek i undervisning både inom förskolans olika avdelningar för yngre och äldre barn, och mellan förskolor och förskoleklass.
Projektmedlemmar
Anne Kultti, Projektledare
Pernilla Lagerlöf
Niklas Pramling
Cecilia Wallerstedt
Härryda kommun