- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Anne Kultti
Anne Kultti
Universitetslektor
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeOm Anne Kultti
Många förskolebarn idag har en flerspråkig vardag. Enligt FN:s barnkonvention ska barns språk erkännas i utbildning. Min forskning berör barns jämlika lärandemöjligheter genom studier om undervisning, lek och språklärande i förskolan. Frågor som hur förskolan som en utbildningsinstitution kan stärka en språkutveckling funktionell för barn som växer upp i ett globalt samhälle, och samverkan som en del av undervisning, berörs. Jag betraktar kompetenstuveckling som ett viktigt redskap för utveckling av flerspråkande undervisning (se nedan). Jag har handlett verskamma i förskolan kring språkutvecklande arbetssätt med fokus på flerspråkande i flera kommuner.
Flerspråkiga barns villkor i förskolan: lärande av och på ett andra språk, andra upplaga:
FORSKNING
ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6995-4468
Flerspråkande lekresponsiv undervisning (2022-2024)
Mitt pågående forskningsprojekt handlar om att tillämpa och utveckla flerspråkande i lekresponsiv undervisning och barns utveckling av ordförråd och språkmedvetehet i förskolan (Kultti, 2022a, b).
Kompetensutveckling i flerspråkande lekresponsiv undervisning:
Jag genomför kompetensutveckling i förskolan i syfte att utveckla undervisning som karaktäriserar flerspråkande, lek och barns agens. Undervisningen syftar till att erbjuda utökade möjligheter till utveckling av språkmedvetenhet och ordförråd (förståelse av begrepp) från perspektiv på flerspråkiga barn.
Kompetensutveckling består av handledning och kollegiala samtal och pågår under ett läsår. Implementering och utveckling av flerspråkande lekresponsiv undervisning sker i samverkan mellan lärare, arbetslag, ledning och mig som forskare. Under året genomför lärare undervisningsaktiviteter och samtal med vårdnadshavare som bildar grund för undervisning. Avsikten är att lärare/förskolepersonal redan i tidigt skede utövAr agens i sina utvecklingsprocesser. Lärare (ca 5 personer) som deltar i handledning, håller i kollegiala samtal inom tematiken på arbetsplatsen (med stöd av rektor).
Handledning (2h*4 tillfällen) har följande innehåll:
1) Teoretiska perspektiv på flerspråkighet och flerspråkande i utbildning
2) Teoretisering av undervisning och lärande inkl. samverkan med vårdnadshavare
3) Analys av undervisning och lärande
4) Utveckling av undervisning inkl. samverkan med vårdnadshavare
Befrämja barns språkliga och meta-språkliga utveckling genom lekfulla översättningsaktiviteter (2016-2019)
Jag har studerat hur förskolan kan erbjuda barn kraftfulla språklärande erfarenheter. Hur man stöttar barn att lära på flera språk är en pressande utmaning för samtida utbildning. Det närmar vi bl.a. genom att studera hur flerspråkiga barn kan stöttas i att utveckla viktiga lingvistiska och metalingvistiska insikter i och genom tvåspråkiga aktiviteter (jfr translanguaging). En del av projektet är finansierad av Svenska Kulturfonden. Projektet redovisas i Kultti & Pramling, 2018, 2019, 2021; Jidai et al., 2017 samt ien populärvetenskaplig bok: Undervisning i flerspråkig förskola, publicerade (se mina publikationer).
Yngre barns deltagande genom icke-verbal kommunikation i en australiensisk förskolekontext
Jag har genomfört en studie en australiensisk förskolekontext som har resulterat i tre artiklar med fokus på 1) yngre barns utvecklingsbanor i en ny språkpraktik (Kultti, 2015), 2) hur yngre barn socialiseras i en förskolepraktik med hjälp av leksaker (Kultti & Pramling, 2015) och 3) yngre barns möjligheter för deltagande genom pedagogisk strukturering av verksamheten (Kultti, 2016).
Samverkan från förskollärares, föräldras och barns perspektiv med fokus på inskolning i flerspråkiga förskolemiljöer (2014-2015)
Jag har medverkat i ett europeiskt forskningsprojekt med samverkan mellan förskolan och hemmet i fokus. Inom ramen för SIGNALS: Strenghtening activity oriented interaction and growth in the early years and transitions, studeras samverkan och delaktighet under inskolning, utifrån förskollärares, föräldrars och barns perspektiv. I den svenska delstudien uppmärksammas speciellt hur mångfald i deltagarnas kulturella och språkliga erfarenheter och kunskaper kommer till uttryck under inskolning i dagens förskola.
Finansiär: EU Lifelong Learning Programme
Förskolan som resurs för barns välbefinnande och lärande (2015-2020)
I samarbete mellan IPKL/Göteborgs universitet och Västra Götalandsregionen (avd. Folkhälsa) har en pilotstudie genomförts med syfte att belysa barns välbefinnande och lärande, och hur förskolan kan bli en resurs för att främja dessa mål, bland annat för att finna indikatorer för att utjämna skillnader mellan barn som kommer från olika socioekonomiska miljöer. Välbefinnande i den här studien relateras till aspekter av hälsa som ett medel för att uppnå de ambitionerna man har i livet men också social och kulturell hållbarhet (hållbar utveckling), vilket är en relativt ovanlig kombination i förskolesammanhang och forskning om barns lärande. En rapport från Göteborgs stad (2014) betonar följande: 1) att uppnå hälsa är en mänsklig rättighet, 2) ojämlikhet betraktas som vår generations stora utmaning och 3) att orättfärdiga skillnader kan undvikas. Dessa punkter relaterar till social hållbarhet, ett perspektiv som anger en riktning mot en möjlig framtid.
Pilotstudien baseras på en enkät. Enkäten behandlar barns välbefinnande och lärande i ett hållbarhetsperspektiv, både i förskolans verksamhet och i hemmiljön. Enkäten har gjorts i fem versioner med liknande frågor och besvarats av föräldrar, förskollärare och femåringar i 12 förskoleavdelningar i fyra kommuner i Västra Götaland samt förskolechefer och politiskt ansvariga för förskolan i dessa kommuner. Enkäten till föräldrar är den mest omfattande. Studien presenteras i en rapport: http://hdl.handle.net/2077/42470
Pilotstudien ledde till en kompetensutbildningsinsats under 2017-2018 där förskolepersonal i fem kommuner (Uddevalla, Skövde, Färgelanda, Göteborg och Borås). I en av delarna, som innefattade föreläsningar och aktiviteter att genomföra i den egna verksamheten, har 23 förskolepersonal deltagit. Dessa deltagare är nu handledare i sin egen kommun där förankringsarbete just har påbörjats. De preliminära planerna innebär bl.a. att nå minst 160 personer som arbetar i (minst) 50 förskolor. Det planeras också för samarbete kring flerspråkighet, språklärande och föräldrasamverkan med förskolechefer, modersmålsenhet, elevhälsa, politiker och BVC i kommunen.
Analysen tyder på att projektet redan lett till utveckling av undervisning för barns språklärande. Exempelvis framträder hur en del barn, redan efter deltagande vid ett tillfälle i ett tvåspråkigt meta-samtal, ökat intresse för språk; hur barn med skilda språkliga kunskaper bidrar till varandras möjligheter till deltagandet i meta-samtalen; hur behov av att använda två språk har lett till utökat samarbete med kollegor, modersmålslärare, vårdnadshavare.
De aktiviteter som genomförts av deltagarna och de resultat som framträder är viktiga att i relation till språklärande i förskolan och skapande av en mer social och kulturell hållbar förskolevardag för flerspråkiga barn och deras familjer. Arbetet och spridning av nya kunskaper i de deltagande kommunerna har följts upp under 2019-20: se rapporten Barns välbefinnande och lärande: fokus på flerspråkighet och samverkan i förskolan: https://gup.ub.gu.se/publication/305066
Projektet sprids i form av en webbutbildning 2022.
Finansiär: Avdelning för social hållbarhet, Västra Götalands region
EDUGATE - Flerspråkig undervisning i förskolan (Multilingual teaching in early childhood education and care) (2016-2019)
Syftet med detta Erasmus+ projekt är att styrka lärarprofessionen inom vad som internationellt benämns Early Childhood Education med fokus på flerspråkighet, genom att bidra till att kvaliteten på undervisning för barn i multikulturella områden utvecklas. Detta görs genom att kartlägga flerspråkiga miljöer och utveckla nya metoder och läroplansinnehåll för barn med annat modersmål än majoritetsspråket i respektive deltagande land. Asylsökande flyktingar och migranter inkluderas. Men välbefinnande och hälsa är också relaterat till barns lärande och utveckling, därför ska projektet vara både holistiskt till sin karaktär och åldersrelevant. Konkret skall alltså forsknings- och utvecklingsarbetet resultera i utvecklandet och prövandet av olika modeller och innehåll för dessa barn som sedan ska kunna ligga till grund mer generellt för arbetet med minoritetsspråkiga barn med målsättningen att nå en socialt och kulturellt hållbar utveckling mot jämlikhet. I projektet deltar Italien, Finland, Litauen, Sverige, Tjeckien och Polen.
Flerspråkiga barn i förskolan: Villkor för deltagande och lärande (2012)
Min avhandlingsstudier handlar om hur förskolan kan vara ett sammanhang och ett samhälleligt instrument för att stärka yngre flerspråkiga barns språkliga och kommunikativa utveckling. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv för att förstå de förutsättningar för lärande och utveckling som råder för flerspråkiga barn i förskolan idag. Analysen har fokus på interaktion och kommunikation mellan barn och mellan barn och vuxna. Särskilt intresse ägnas åt att belysa deltagande, stöttning och användning av redskap inom ramen för den specifika institutionella miljö som förskolan utgör.
Nordiskt nätverk: Language Immersion Network for Early Childhood (LINEC) (2018-2019)
Ett nordiskt nätverk om undervisning i flerspråkiga förskolesammanhang tillsammans med kollegor vid Tallinn Universitet och Åbo Akademi. I september 2019 anordnar nätverket en konferens i Tallinn. Se hemsidan för information: https://linecweb.wordpress.com/
Finansiär: Nordplus
A member of a scientific Advisory Council for multilingual education in Early Childhood Education and Care in Luxembourg, appointed by the Ministry of Education, Children and Youth in Luxembourg (2021-2024).
UPPDRAG
Jag har handlett verskamma förskollärare kring språkutvecklande arbetssätt med fokus på flerspråkighet i flera kommuner.
Jag medverkar i ett Ifous forsknings- och utvecklingsprogam: Språkutvecklande förskola (2023-2025) https://www.ifous.se/sprakutvecklande-forskola/
UNDERVISNING
Jag undervisar och föreläser i grund (förskollärar)-, master- och forskarutbildning vid IPKL samt i fortbildningssammanhang. Mitt undervisningsintresse berör kommunikation och lärande, undervisning, språkande och flerspråkande, jämlika lärandevillkor, föräldrasamverkan i förskolan.
NYCKELORD
Kommunikation och interaktion i förskolan, deltagande, lärande och undervisning, språklärande, flerspråkighet, lek, samverkan, inskolning, delaktighet, välbefinnande, social och kulturell hållbarhet.
-
Cross-linguistic Interpretation of Figurative Expressions in Collaborative Language Learning: Gaps as Instances for
Learning
Daniela Karlsson, Anne Kultti, Pernilla Lagerlöf, Åsa Mäkitalo, Niklas Pramling, Roger Säljö
English Language Teaching - 2024 -
Differentiation of 'multilingual children' in early education through knowledge of family language
practices
Anne Kultti
EARLY CHILD DEVELOPMENT AND CARE - 2024 -
Globalising early childhood education
(GECE)
Anne Kultti
International Journal of Multilingualism - 2024 -
Flerspråkande lekresponsiv
undervisning
Anne Kultti
Svenska som andraspråk - 2024 -
Extended dialogues in establishing children-teacher play: The pattern of initiation-challenge-extension
(ICE)
Anne Kultti
Journal of Early Childhood Research - 2023 -
Strukturerade barnsamtal –synliggörande och
utveckling.
Niklas Pramling, Anne Kultti, Ingrid Pramling
Den utbildningsvetenskapliga kärnan för förskolan. - 2023 -
Mutuality in Collaboration: A Development Project for Teaching in Multilingual
ECEC
Anne Kultti
Methodology for Research with Early Childhood Education and Care Professionals - 2023 -
Teaching responsive to play and linguistic diversity
in early childhood education: considerations on
theoretical
grounds
Anne Kultti
International Journal of Bilingual Education and Bilingualism - 2022 -
Förskollärares ledarskap som ett kunskapsfält i behov av begreppsliga resurser i förskoleverksamhet, utbildning och
forskning
Madeleine Brodin Olsson, Anne Kultti
Educare - Vetenskapliga skrifter - 2022 -
Socioculturally-informed Interaction Analysis (SIA): Methodology and theoretical and empirical contributions of an emerging research program in early childhood
education
Cecilia Wallerstedt, Anne Kultti, Pernilla Lagerlöf, Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin, Malin Nilsen, Louise Peterson, Ewa Skantz Åberg, Niklas Pramling
International Research in Early Childhood Education - 2022 -
Children's socialisation into literate practices through engaging in translation activities in immersion
preschool
Anne Kultti, Niklas Pramling
Journal of Early Childhood Literacy - 2021 -
Att utmana barns taluppfattning i en matematikaktivitet i
förskolan
Susanne Johansson, Camilla Björklund, Anne Kultti
Nordisk matematikkdidaktikk - Nordic Studies in Mathematics Education - 2021 -
Barns välbefinnande och
lärande: fokus på
flerspråkighet och samverkan
i
förskolan
Anne Kultti
2021 -
Traditions of Argumentation in Teachers’ Responses to Multilingualism in Early Childhood
Education
Anne Kultti, Niklas Pramling
International Journal of Early Childhood - 2020 -
Students’ Repertoire of Ways of Responding to Translation Challenges in Bilingual Education and its Implications for Language
Learning
Daniela Karlsson, Anne Kultti, Pernilla Lagerlöf, Niklas Pramling
ECER 2020, Glasgow - European Conference on Educational Research, August 25-28, 2020 (Conference cancelled) - 2020 -
Learning, Teaching, and
Didaktik
Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt, Pernilla Lagerlöf, Camilla Björklund, Anne Kultti, H. Palmér, M. Magnusson, S. Thulin, A. Jonsson, Ingrid Pramling Samuelsson
Play-Responsive Teaching in Early Childhood Education - 2019 -
The Lion and the Mouse: How and Why Teachers Succeed in Becoming Participants in Children’s Ongoing
Play
Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt, Pernilla Lagerlöf, Camilla Björklund, Anne Kultti, H. Palmér, M. Magnusson, S. Thulin, A. Jonsson, Ingrid Pramling Samuelsson
Play-Responsive Teaching in Early Childhood Education - 2019 -
Barns ’agency’ i lekresponsiv
undervisning
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt, Anne Kultti
Forskning om undervisning och lärande - 2019 -
Play-responsive teaching in early childhood
education.
Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt, Pernilla Lagerlöf, Camilla Björklund, Anne Kultti, Hanna Palmér, Maria Magnusson, Susanne Thulin, Agneta Jonsson, Ingrid Pramling Samuelsson
2019 -
Play, Learning, and Teaching in Early Childhood
Education
Niklas Pramling, Anne Kultti, Ingrid Pramling Samuelsson
P.K. Smith & J.L. Roopsnarine (Eds.), The Cambridge Handbook of Play: Developmental and disciplinary perspectives - 2019 -
Epilogue. Conceptualizing Early Childhood Education and Care for a Global Community. New Directions in Policy
Initiatives
Ingrid Pramling Samuelsson, Anne Kultti, Niklas Pramling
J.L. Roopnarine, J.E. Johnson, S.F. Quinn & M.M. Patte (Eds.), Handbook of International Perspectives on Early Childhood Education - 2018 -
Undervisning och lärande i förskolan för social och kulturell
hållbarhet
Anne Kultti, Niklas Pramling
Mångfald i tidiga åldrar. Interkulturellt lärande - 2018 -
“Behind the Words”: Negotiating Literal/Figurative Sense When Translating the Lyrics to a Children’s Song in Bilingual
Preschool
Anne Kultti, Niklas Pramling
Scandinavian Journal of Educational Research - 2018 -
Young Children’s Participation in a New Language Context: A Synthesising Analysis for a Holistic
Perspective
Anne Kultti, Niklas Pramling, Ingrid Pramling Samuelsson
A. C. Gunn & C. A. Hruska (Eds.), Interactions in Early Childhood Education. Recent Research and Emergent Concepts - 2017 -
In the order of words. Teacher-children negotiation about how to translate song lyrics in bilingual early childhood
education
Yumi Jidai, Anne Kultti, Niklas Pramling
Research on Children and Social Interaction - 2017 -
Translation activities in bilingual early childhood education: Children's perspectives and teachers'
scaffolding
Anne Kultti, Niklas Pramling
Multilingua - Journal of Cross-cultural and Interlanguage Communiciation - 2017 -
Changing patterns of communication for the facilitation of inclusion, collaboration and democracy: A review of a praxis-oriented research
approach
Anne Kultti, Ingrid Pramling Samuelsson
Diversity and social justice in early childhood education: Nordic perspectives. Anette Hellman and Kirsten Lauritsen (eds.) - 2017 -
Att identifiera och kommunicera intention - ett vygotskijanst perspektiv på lärande och
utveckling
Anne Kultti, Niklas Pramling
Förskolans yngsta barn: perspektiv på omsorg, lärande och lek - 2017 -
Book reading and dual language narrative elaboration in
preschool
Anne Kultti
Narratives in early childhood education: Communication, sense making and lived experience - 2017 -
Barns rätt till rötter och fötter. Berättande för samverkan i mångfaldens
förskola.
-
Språkliga resurser som stöd för
matematiklärande
Camilla Björklund, Anne Kultti
Undervisning i flerspråkig förskola - 2017 -
Översättningsaktiviteter i
förskolan
Anne Kultti, Niklas Pramling
Undervisning i flerspråkig förskola - 2017 -
Introduktion
Anne Kultti, Heidi Harju-Luukkainen
Undervisning i flerspråkig förskola - 2017 -
Undervisning i flerspråkig
förskola
Heidi Harju-Luukkainen, Anne Kultti
2017 -
Early Childhood Education for Sustainable Development in
Sweden
Anne Kultti, Jonna Larsson, Eva Ärlemalm-Hagsér, Ingrid Pramling Samuelsson
In J. Siraj-Blatchford, C. Mogharreban & E. Park (Eds.), International research on Education for Sustainable Development in Early Childhood - 2016 -
Att synliggöra språklig karaktäristik och komplexitet i lekfulla
översättningsaktiviteter
Anne Kultti, Niklas Pramling
Lisetten - 2016 -
Go Edvin! Pedagogical structuring of activities to support toddler participation in an early child care
programme
Anne Kultti
International Research in Early Childhood Education Journal - 2016 -
Linguistic Diversity in Early Childhood Education: Teaching and Learning for Social and Cultural
Sustainability
Anne Kultti, Niklas Pramling
Diversity in the Early Years. Intercultural Learning and Teaching - 2016 -
Rapport av pilotstudien: Förskolan som resurs för barns välbefinnande och
lärande
Anne Kultti, Ingrid Pramling Samuelsson, Heidi Harju-Luukkainen
2016 -
Engaging children in translating song lyrics in bilingual play school: Negotiating how to understand metaphorical
expressions.
Anne Kultti, Niklas Pramling
the NERA 44th Congress: Social justice, equality and solidarity in education? Helsinki, Finland. - 2016 -
Chapter XI. Reflections on the projects in seven EU
countries
Ingrid Pramling Samuelsson, Anne Kultti, Michel Vandenbroeck
K. Fischer, I. Kaschefi-Haude & J. Schneider, Voices on Participation. Strengthening Activity-oriented Interactions and Growth in The Early Years and in Transitions - 2016 -
Chapter IX. Diversity in initial encounters between children, parents and educators in early childhood
education
Anne Kultti, Ingrid Pramling Samuelsson
K. Fischer, I. Kaschefi-Haude & J. Schneider, Voices on Participation. Strengthening Activity-oriented Interactions and Growth in The Early Years and in Transitions - 2016 -
Investing in home-preschool collaboration for understanding social words of multilingual
children.
Anne Kultti, Ingrid Pramling Samuelsson
Journal of Early Childhood Education Research - 2016 -
Bring Your Own Toy: Socialisation of Two-Year-Olds Through Tool-Mediated Activities in an Australian Early Childhood Education
Context
Anne Kultti, Niklas Pramling
Early Childhood Education Journal - 2015 -
Limes and Lemons: Teaching and Learning in Preschool as the Coordination of Perspectives and Sensory
Modalities
Anne Kultti, Niklas Pramling
International Journal of Early Childhood - 2015 -
Collective and individual dimensions in peer positioning in early childhood
education
Anne Kultti, Ylva Odenbring
Early Child Development and Care - 2015 -
Adding learning resources: A study of two toddlers’ modes and trajectories of participation in early childhood
education.
Anne Kultti
International Journal of Early Years Education - 2015 -
Guided participation and communication practices in multilingual toddler groups. In L.J. Harrison & J. Sumsion
(Eds.),
Anne Kultti, Ingrid Pramling Samuelsson
Lived spaces of infant-toddler education and care: Exploring diverse perspectives on theory, research and practice - 2014 -
"Titta så stor jag är!" Inneslutning, uteslutning och
begreppsbildning
Camilla Björklund, Anette Hellman, Anne Kultti
Man ser inte gruppen för alla barn - individer, grupper och kommunikativa möten i förskolan - 2014 -
När inte maten tystar mun. Möjligheter till språklärande genom
gruppaktiviteter
Anne Kultti
Man ser inte gruppen för alla barn - individer, grupper och kommunikativa möten i förskolan - 2014 -
Young children’s modes and trajectories of participation in
preschool.
Anne Kultti
the 66th OMEP World Assembly and Congress: Children’s Cultural Words, Organisation Mondiale pour l´Éducation Préscolaire - 2014 -
Flerspråkiga barns villkor i förskolan. Lärande av och på ett andra
språk.
Anne Kultti
2014 -
Mealtimes in Swedish preschools: pedagogical opportunities for toddlers learning a new
language
Anne Kultti
Early years - 2014 -
Lekkultur för
språklärande
Anne Kultti
Förskoletidningen - 2013 -
Every day life as positioning: peer interaction in Swedish
preschool
Anne Kultti, Ylva Odenbring
2013 OMEP World Assembly and Congress - 2013 -
Singing as language learning activity in multilingual toddler groups in
preschool
Anne Kultti
Early Child Development and Care - 2013 -
Language alternation during early years for participating in the
community
Anne Kultti
NFPF/NERA Conference - 2013 -
Children and their play: Looking at cultural
diversity
Ingrid Pramling Samuelsson, Anne Kultti
Primeira Infância no século XXI direito das criancas de viver, brincar, explorar e conhecer o mundo - 2013 -
Flerspråkiga barn i förskolan: Villkor för deltagande och
lärande
Anne Kultti
2012 -
Mealtime as a language learning activity in toddler
groups.
Anne Kultti
The EECERA Conference - 2012 -
Toddlers’ possibilities for learning a new language through participation and communication in preschool
activities.
Anne Kultti, Ingrid Pramling Samuelsson
European Early Childhood Education Research, EECERA, Conference - 2012 -
Investigating child participation in the everyday talk of teacher and children in a preparatory
year.
Maryanne Theobald, Anne Kultti
Contemporary Issues in Early Childhood - 2012 -
Singing activities and multilingual toddlers’ possibilities for communication in Swedish
preschool.
Anne Kultti
Australian Association for Research in Education, AARE, Conference - 2011 -
Multilingualism in peer interaction in
preschool.
Anne Kultti
OMEP International Conference - 2010 -
Tidig
flerspråkighet
Anne Kultti
Förskolan – arena för barns lärande. - 2010 -
Tidig flerspråkighet i
förskolan
Anne Kultti
Barns tidiga lärande. En tvärsnittsstudie om förskolan som miljö för barns lärande. I S. Sheridan, I. Pramling Samuelsson & E. Johansson (Red.). - 2009 -
Preschool and early multilingualism: Methods for understanding early multilingualism on toddlers'
terms.
Anne Kultti
EECERA Conference - 2008 -
Preschool and early
multilingualism
Anne Kultti
The European Conference on Educational Research, ECER - 2008 -
Multilingual toddlers creating shared understanding through
play
Anne Kultti
Pacific Early Childhood Education Research, PECERA, Confence - 2007 -
Multilingual Toddlers in Swedish Pre-schools: What is the Role of Language in Initiating and Maintaining Pretend
Play?
Anne Kultti
European Early Childhood Education Research, EECERA, Conference - 2007 -
Young Children’s Communication in
Preschool.
Anne Kultti
OMEP International Conference - 2006 -
Learners’ beliefs about language learning and diversity. An
evaluation
Ingrid Pramling Samuelsson, Anne Kultti
Intercultural Competence in Teacher-training for Early Childhood Education. Theory and Practice. H. Müller (Ed.) - 2006 -
Observation. A Swedish
case-study
Anne Kultti, Ingrid Pramling Samuelsson
Intercultural Competence in Teacher-training for Early Childhood Education. Theory and Practice. H. Müller (Ed.) - 2006 -
Communication and language promotion in training preschool
teachers.
Anne Kultti
OMEP International Conference - 2005 -
Coala-projektet. Kommunikation och språkutveckling i
förskolan
Ingrid Pramling Samuelsson, Anne Kultti
OMEP-Nytt - 2005