- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Susanne Gustavsson
Susanne Gustavsson
Universitetslektor
Institutionen för pedagogik och specialpedagogikOm Susanne Gustavsson
Jag är anställd som lektor i pedagogik och arbetar idag huvudsakligen med yrkeslärarutbildningen. Jag är kursledare i tre kurser i programmet och examinator i fyra kurser. Dessutom undervisar jag i uppdragsutbildningen mastersprogram för yrkeslärare, som är ett samarbete mellan Göteborgs universitet, Karlstad universitet och Linköpings universitet. Förutom utbildning och forskning har jag erfarenhet av flera ledaruppdrag inom akademin. Jag har en bakgrund som yrkeslärare och har undervisat i gymnasieskola, Kommunal vuxenutbildning och YH-utbildning. Sedan 2023 är jag excellent lärare vid Göteborgs universitet.
Forskningsintresse Mitt forskningsintresse finns inom två områden. Den ena området är yrkesutbildning och då främst yrkesutbildningens undervisningspraktik och yrkeslärande i skola och på arbetsplats. Jag har medverkat i studier om undervisning i gymnasieskolan, men också om undervisning i högskoleutbildning till exempel sjuksköterskeutbildning och lärarutbildning. Det andra området är skolutveckling och då framför allt via praktiknära studier. Jag är van att samverka med skolor och lärare både i samband med utvecklingsarbete och i forskningsprojekt. För att stärka forskningsmiljön om yrkesutbildning jag medverkat i att starta en forskningsgrupp med intresse för olika forskningsområden som kan relateras till yrkesutbildning.
2024-2026 är är ledare för forskningsprojektet YRKSIM som finansieras av Skolforskningsinstitutet. Projektet genomförs tillsammans med Giulia Messina Dahlberg och medverkande lärare från tre naturbruksskolor Simulatorstödd undervisning i yrkesutbildning (YRKSIM) | Göteborgs universitet (gu.se).
Jag är vice ordförande i ledningsgruppen för Nordiskt yrkespedagogiskt och yrkesdidaktiskt nätverk (NORDYRK). Nätverket har en årlig konferens samt att vi arbetar för att både stärka och synliggöra forskning om yrkesutbildning.
Sedan 2022 ansvarar jag tillsammans med representant från Validering Väst och en epresentant i programrådet för ett nätverk om validering för yrkeslärare där vi arrangerar två möten per år. Jag har sedan 2011 arbetat med validering i samband med antagning till yrkeslärarprogrammet. Jag uppdrag som bedömare av sökandes yrkeskunskaper inom Universitet- och högskolerådets bedömarbank.
Nyckelord yrkesutbildning, gymnasieskola, Kommunal vuxenutbildning, undervisning, skolutveckling, praktiknära, aktionsforskning
-
Från myndighetsuppdrag till
samverkanskultur
Martina Wyszynska Johansson, Susanne Gustavsson, Tina From, Anna-Karin Norman Heiberg, Mirna Alijagic
2024 -
Samverkan för utveckling av simulatorstödd undervisning i
naturbruksutbildning
Susanne Gustavsson, Giulia Messina Dahlberg, Malin Bergsten, Gunnar Laurell, Lillevi Svensson
2024 -
Möjligheter och begränsningar vid samverkan om undervisningsnära skolutveckling och forskning i
yrkesutbildning
Susanne Gustavsson
Nordic Journal of Vocational Education and Training - 2024 -
Förberedd för anställning? Yrkesutbildningens uppdrag och branschens
förväntningar
Susanne Gustavsson, Giulia Messina Dahlberg, Malin Bergsten, Lillevi Svensson, Gunnar Laurell
NORDYRK CONFERENCE 3.-5. JUNE 2024 REYKJAVÍK, ICELAND - 2024 -
Att synliggöra och bedöma yrkeslärarstudentens kunskapsutveckling i
VFU
Susanne Gustavsson, Ingela Gyllspång, Helena Hellgren, Gunilla Ståhlfors
NORDYRK CONFERENCE 3.-5. JUNE 2024 REYKJAVÍK, ICELAND - 2024 -
VET Education for Sustainable Development in
Sweden
Liisa Uusimäki, Susanne Gustavsson
Teacher Training for Education for Sustainable Development: Developing a Shared Competence Framework, Eds. Jaume Ametller, Eveliina Asikainen, Marta Gual Oliva & Karel Němejc - 2024 -
From doing to learning: Students’ self-evaluation and reflective practices in
VET
Giulia Messina Dahlberg, Susanne Gustavsson
Nordic Journal of Vocational Education and Training - 2024 -
Reflekterande handledning – en plattform för studenters och lärares gemensamma
lärande
Susanne Gustavsson, Mia Berglund
Education & Learning - 2022 -
Conceptualisation and experience of ownership in multi-stakeholder partnerships: Lessons from the HDECoVA initiative in
Ethiopia
Eskindir Jembere Asrat, Alebachew Kemisso Haybano, Susanne Gustavsson
Nordic Journal of Vocational Education and Training - 2022 -
”Men nu fick man planera om och i den planeringen fick jag vara med!” Verksamhetsförlagt lärande i yrkeslärarutbildningen när undervisningen går över till
distans
Martina Wyszynska Johansson, Ellinor Dyne, Susanne Gustavsson
Nordic Journal of Vocational Education and Training - 2021 -
Systematiskt kvalitetsarbete och skolutveckling i
yrkesprogram
Susanne Gustavsson
Skolutveckling i teori och praktik /Hirsh Å. & Olin A. (Red.) - 2021 -
Simulering i yrkesutbildning - didaktiska samtal om simulatorstödd
undervisning
Susanne Gustavsson
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD - 2021 -
Att identifiera och hantera spänningsfält som handledare i
förbättringsarbete
Susanne Gustavsson, Christina Löfving
A. Olin & Å. Hirsh (red.) Samverkan genom uppdrag; Lärdomar för universitetet och samverkande partners i utbildnings- och forskningsuppdrag - 2020 -
Hur leda och utveckla
vuxenutbildning?
Susanne Gustavsson
Rektor i fokus – kunskap, värden och verktyg. U. Blossing (Red.) - 2020 -
Digitala körsimulatorer i yrkesutbildning: Utmaningar och
möjligheter
Susanne Gustavsson, Giulia Messina Dahlberg, Ingrid Berglund
Nordic Journal och Vocational Education and Training - 2020 -
Vocational teacher students’ critical reflections in site-based
education
Ingrid Berglund, Susanne Gustavsson, Ingela Andersson
International Journal of Training Research - 2020 -
Editorial: Technology-mediated learning in VET – Perspectives on changing educational landscapes in the 21 st
century
Giulia Messina Dahlberg, Susanne Gustavsson, Ingrid Berglund
Nordic Journal of Vocational Education and Training - 2020 -
Yrkeslärares strategi för elevers
framgång
Susanne Gustavsson
Didaktisk utvecklingsdialog - Lärares och skolledares professionella utveckling. A. Olin, J. Almqvist, L. Gyllander Torkildsen, K. Hamza (red.) - 2019 -
To challenge and to be challenged - teachers collective learning in higher
education
Susanne Gustavsson, A. Andersen, M. Berglund
Reflective Practice - 2019 -
Editorial: Challenges and development in and of vocational teacher
education
Ingrid Henning Loeb, Susanne Gustavsson
Nordic Journal of Vocational Education and Training - 2018 -
Digitaliseringens utmaningar och möjligheter för undervisningen - exemplet körsimulering i
naturbruksutbildning
Ingrid Berglund, Susanne Gustavsson, Giulia Messina Dahlberg
Nordyrk 2018, 11-13 juni Oslo, OsloMet - 2018 -
Lärande för hållbar utveckling i
yrkeslärarutbildning
Susanne Gustavsson, Ingrid Henning Loeb, Charlotta Kvarnemo
Nordic Journal of Vocational Education and Training - 2018 -
The character of nursing students' critical reflection at the end of their
education
Kicki Klaeson, Mia Berglund , Susanne Gustavsson
Journal of Nursing Education and Practice - 2017 -
Vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter i yrkeslärarprogrammet; exemplen hållbar utveckling och
internationalisering
Susanne Gustavsson, Ingrid Henning Loeb, Ingela Gyllspång
NORDYRK, konferens, Högskolan Dalarna 7-9 juni 2017 - 2017 -
Tema: Studiekulturer i högre utbildning - Design av flexibla
lärandemiljöer
Susanne Gustavsson, A. Kjellström
Utbildning & Lärande - 2017 -
Barns lärande och
växande
Susanne Gustavsson
2016 -
Digital teknik i yrkeslärarutbildning och yrkesutbildning – didaktiska val och
progression
Susanne Gustavsson
NORDYRK, konferens, Roskilde, 8-10 juni 2016 - 2016 -
SimGården – An innovative testing environment aimed at simulation of driving
techniques in vocational
schools.
Jörgen Holmén , Susanne Gustavsson
NORDYRK, konferens Roskilde, 8-10 juni 2016 - 2016 -
Krav, uppmaningar och frågor: en autoetnografisk reflektion över handledning av självständiga
arbeten
A. Eriksson, Susanne Gustavsson
Utbildning & Lärande - 2016 -
Blivande lärares frågor vid handledning - Gör jag en kvalitativ studie med kvantitativa
inslag?
A. Eriksson, Susanne Gustavsson
Pedagogisk forskning i Sverige - 2015 -
Reflekterande handledning för lärares lärande och
undervisning.
Susanne Gustavsson, Annelie Andersén , Mia Berglund
VILÄR, konferens, Linnéuniversitetet, 16-17 december 2014 - 2014 -
Addressing Democratic and Didactic Implications of Different Technological Offerings in Compulsory School Teaching
Practices
Maria Olson, Jonas Gamalielsson, Susanne Gustavsson, Björn Lundell
Next Generation Learning Conference: Conference Summary / [ed] Erik Brunnert Walfridsson, Högskolan Dalarna - 2014 -
Temapresentation: Perspektiv på gymnasial
yrkesutbildning
Susanne Gustavsson
Utbildning & Lärande - 2013 -
Blivande yrkeslärares beskrivningar av yrkesämnets
didaktik
Susanne Gustavsson
Utbildning & Lärande - 2013 -
Trepartssamtalet i
APL
Susanne Gustavsson
Lärare och lärande i yrkesprogram och introduktionsprogram. I. Henning Loeb & H. Korp (red.) - 2012 -
Trepartssamtalet i
APL
Susanne Gustavsson
Lärare och lärande i yrkesprogram och introduktionsprogram / [ed] Ingrid Henning Loeb & Helena Korp - 2012 -
Skolprojekt med framgång och hinder. En studie av skolprojekt mellan yrkespraktik och
utbildningspraktik
Susanne Gustavsson
Utbildning & Lärande - 2011 -
Turning over stones I hadn't even realized were there at the beginning: A study of critical analysis in teacher
training
Susanne Gustavsson, G. Broberg, M. Lord, S. Jacobsson Nilsson
Learning Communities: International Journal of Learning in Social Contexts - 2011 -
Att lära av andras yrkespraktik - eller att bättre förstå sin
egen
Susanne Gustavsson
S. Claesson (red.) Undervisning och existens - 2011 -
Blivande lärares dokumentation av möten med läs- och
skrivundervisning
Susanne Gustavsson
Växtkraft: Om svenskämnets möjligheter: Svensklärarföreningens årsskrift 2010 - 2010 -
Ny i
läraryrket
G. Gustafsson, Susanne Gustavsson, T. Tiller
2009 -
Motstånd och mening: Innebörd i blivande lärares
seminariesamtal
Susanne Gustavsson
2008