Sluta fred. Ett samverkansprojekt om reparativa praktiker i våldsdrabbade områden och miljöer: Kunskapsutveckling, implementering och praktik.

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projektets storlek
Samverkansbidrag på 1 997 000 kr.
Projekttid
2024 - 2026
Projektägare
Institutionen för socialt arbete

Finansiär
Forte, Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd

Kort beskrivning

Sverige står inför utmaningar kring gängrelaterat våld. Politiska och rättsliga åtgärder har haft begränsad effekt. Därför är det brådskande att utforska nya metoder för brottspreventivt arbete. Projektet samverkar mellan akademi, socialtjänst och idéburna aktörer för att integrera konfliktlösande metoder i våldsdrabbade områden. Målet är en hållbar praktik och kunskapsutveckling för socialtjänsten.

Projektet görs tillsammans med socialtjänsten i Göteborg nordost, Försoningsgruppen, Räddningsmissionen, Reningsborg och Länsstyrelsen Västra Götaland.

Om projektet "Sluta fred"

Projektet är en satsning mellan Göteborgs universitet, socialtjänsten och ideella organisationer. Forskningen fokuserar på att utveckla metoder för att hantera gängrelaterat våld.

Projektets syfte

Projektet har som mål att föra samman akademin, socialtjänsten och idéburna aktörer. Syftet är att utveckla en gemensam kunskapsbas, strategier och underlag för att utveckla och integrera reparativa praktiker som en kompletterande konfliktlösande metod i våldsdrabbade områden.

Konfliktlösning i centrum

Det är både angeläget och brådskande att hitta nya och kompletterade metoder för att arbeta brottspreventivt, med konfliktlösning i centrum inom det sociala arbetets fält. Projektet fokuserar på att tydliggöra och förverkliga ett praktiskt samarbete och gemensamt arbeta med att utveckla och införa reparativa praktiker. Kunskapen blir användbar för att förbättra verksamheter, brukare och anhörigas livssituation och förutsättningar.

Begreppsförklaring

Repressiva åtgärder
Insatser som fokuserar på straff och kontroll för att förhindra brott.

Reparativa praktiker
Metoder som betonar återuppbyggnad, försoning och konfliktlösning för att reparera skador och förbättra relationer.

Social exkludering och kontroll

Projektet tillhör forskningsplattformen Social exkludering och kontroll (SEK) vid Institutionen för socialt arbete. Plattformen bedriver forskning som riktar en kritisk blick på mötet mellan samhälle och individer/grupper samt mellan välfärdsorganisationer och dess klienter.

Till forskningen i SEK

Mer forskning om socialt arbete

Forskare vid Institutionen för socialt arbete studerar sociala problem, deras orsaker och konsekvenser för individ, grupp och samhälle.

Om forskningsverksamheten vid Institutionen för socialt arbete

Forskningsprojekt hos oss bedrivs inom forskningsplattformar och i forskningsnätverk. I plattformarna och nätverken medverkar både enskilda forskare och forskargrupper.