Sociala medier och kris- kommunikation (SOMCRISC)
Kort beskrivning
IKT och krishantering – med sikte mot 2032.
Ett forskningsprojekt om digitala och sociala mediers betydelse för kommunikation i samband med samhälleliga kriser.
SOMCRISC är ett projekt som i grunden fokuserar forskning och konceptutveckling (jfr Security Arena verksamhetsmodell 3.0). Genom att härleda olika behov och undersöka relevanta koncept utforskar projektet potentialen i IKT (Informations- och kommunikationsteknik) och sociala medier som bas för kris- kommunikation.
Målet är att påverka perspektiv och utveckling av framtida standarder, regler och direktiv inom området. Analysens fokus ligger på hur myndigheter, frivilliga grupper, nyhetsmedier och allmänhet använder IKT i samband med kriser, och på teknologiska och juridiska faktorer som omger och villkorar digital kommunikation.
Projektet utgår från följande övergripande frågeställning:
- Hur kan en gemensam praxis utvecklas för krishantering före, under och efter en kris med hjälp av IKT, med fokus på sociala medier?
Projektets delfrågor är:
- Hur skiljer sig myndigheters, organisationers och allmänhetens förhållande till IKT?
- Vilka plattformar använder myndigheter, organisationer och allmänhet för informationsinhämtning och informationsspridning när kriser inträffar?
- På vilket sätt möjliggör och/eller förhindrar lagstiftningen olika aktörers användning av IKT för insamling och spridning av information i samband med samhälleliga kriser?
- Hur kan befintliga och framtida tekniska system och applikationer tillgodose samhällets krishantering?
Projektet är ett samarbete mellan Göteborgs universitet, näringslivet, URBSEC, och Security Arena Lindholmen.
Medverkande i projektet är:
- Torbjörn Andreasson, Carmenta
- Marina Ghersetti, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet
- Jesper Petersson, Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap, Göteborgs universitet
- Bertil Rolandsson, Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap, Göteborgs universitet
- Erling Røsæg, Ericsson AB
- Oscar Westlund, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet
Följ projektet på Facebook