Göteborgs universitet

Våra professorer om Israel och Gaza

Våra professorer Isabell Schierenbeck, Michael Schulz och Helena Lindholm kommenterar löpande händelseutvecklingen i Gaza och Israel. Här har vi samlat några av deras längre intervjuer.

Isabell Schierenbeck

Isabell Schierenbeck är professor i statsvetenskap och forskar om israelisk inrikespolitik och Mellanöstern-politik.

Foto: Johan Wingborg

Michael Schulz

Michael Schulz är professor i freds- och utvecklingsforskning. Han forskar om konflikthantering, försoning, återuppbyggnad och fredsbyggnad i krigshärjade länder, med särskilt fokus på Israel och de palestinska självstyrande områdena. Han har bland annat forskat om Hamas regeringsstrategier och den palestinska myndigheten.

Foto: Gunnar Jönsson

Helena Lindholm

Helena Lindholm är professor i freds- och utvecklingsforskning. Hon forskar om konflikter med fokus på Mellanöstern. Hon kan svara på frågor om konflikten som sådan, orsaker och bakgrund, den historiska och samtida situationen i Palestina, Gazaremsan och Västbanken, samt om den palestinska flyktingfrågan.

Foto: Johan Wingborg