akvarell av herrgård
Utsikt af Eks Östra Sida«. Akvarell av B. Ketterstedt, från sannolikt 1800-talets början. Källa: Nordiska museet
Foto: "Utsikt af Eks Östra Sida". Akvarell av B. Ketterstedt, från sannolikt 1800-talets början. Källa: Nordiska museet.

Att skapa historia i herrgårdslandskap - en metodbok

Vad skiljer ett historiskt bondelandskap från ett adligt feodalt sådant? I boken "Att skapa historia i herrgårdslandskap - Stora Eks gård i Västergötland före 1800-talet" av docent Ulrich Lange tas olika metoder upp för att svara på den frågan.

Metoderna behandlar hur man kan gå till väga för skapa historia om såväl landskap som bebyggelse under olika tider och där Stora Eks gård i Västergötland tjänar som exempel.Målgruppen är studenter och andra med intresse för herrgårdslandskapens kulturhistoria.

Herrgårdsbyggnaderna på Stora Ek är välkända som en välbevarad kulturmiljö från  rokokostilens tidevarv under 1700-talet. Med sina höga arkitektoniska kvaliteter blev Stora Ek redan på 1960-talet utsett till byggnadsminne. Det historiska landskapet har däremot varit mer dolt men lyfts i den här boken också fram för att kunna bilda grund för vidare historiska studier i det feodala herrgårdslandskapet.

Författaren Ulrich Lange är docent i konstvetenskap och professor i kulturvård med inriktning mot bebyggelsehistoria. Han har i sin undervisning av studenter ofta använt den intressanta och välbevarade miljön på Stora Ek som studieobjekt.

Foto: Ulrich Lange