Göteborgs universitet
Blomsterbukett i aulan 2024

Fullt hus under IT-fakultetens examensceremonier!

I år blev det två absolut fullsatta events när IT-fakultetens två examensceremonier gick av stapeln 27 maj i universitetets aula i Vasaparken.

Åskregn var utlovat för dagen, men det blev till slut ändå mest sol som lyste upp avgångsstudenter, föräldrar, vänner, musiker och personal i universitetets anrika och pampiga aula. Två helt fullsatta ceremonier med 450 personer vardera - det blev jättevarmt och trångt och väldigt roligt!

Foto från universitetets aula under IT-fakultetens avslutningsceremoni.
Musik med Johanna Strömblad, Johan Holmberg, Per Boqvist, Tom Tveita och Kristian Hvitfeldt.

Ben Clarke var årets konferencier och guidade åhörarna mellan tal, prisutdelningar, fanfarer och mycket fina musikinslag.

IT-fakultetens dekan Dick Stenmark inledde med att poängtera att de nyexaminerade studenter han nu hade framför sig är bland dem som kommer att vara med och forma vår framtid. Kunskaper inom IT kan ofta vara avgörande oavsett vilket samhällsproblem vi vill lösa. Han uppmanade studenterna att tänka kreativt och utanför boxen: "Don’t ask where the future might take you, but where you might take the future". Dick Stenmark har också kvalitéer som synsk visade det sig. Bakom mycket mörka solglasögon yttrade han: "I have seen the future and it looks bright".

Dick Stenmark och musiker i universitetets aula
Dekan Dick Stenmark och musiker.

Därnäst var det tal av Mikaela Keegan, kårordförande för IT-sektionen, som ville ge en stor applåd för alla studenter som tagit sig igenom allt som det innebär att genomföra universitetsstudier och som nu tar examen. Som ny student ska man lyckas orientera sig i okända lokaler, ta sig igenom många tunga texter och andra prövningar, och successivt sätta sig in i alla de krav som ställs för att bli godkänd.

Fredrik Svahn fick under förmiddagens ceremoni ta emot IT-fakultetens pedagogiska pris där han fått flera nomineringar för att på ett innovativt och experimentellt sätt ha introducerat ny teknik i kurser på masterprogrammet Digital Leadership. Under eftermiddagens ceremoni hyllades Miroslaw Staron för sin nya titel Excellent lärare vid Göteborgs universitet – den första någonsin inom IT-fakulteten! Både Miroslaw och Fredrik höll tal om sina respektive vägar fram till utmärkelserna.

Alla studenter fick komma upp på scenen och tackas av med tal, en ros och en mapp från sina programansvariga. Det blev många foton, fanfarer och farväl innan det bar vidare ut i foajén för skumpa och bakelse.

Mingel vid IT-fakultetens avslutningsceremoni 2024
Mingel!

Text: Catharina Jerkbrant

Michaela Keegan
IT-sektionens kårordförande Michaela Keegan.
Fredrik Svahn
Fredrik Svahn är 2024 års vinnare av IT-fakultetens pedagogiska pris.
Dekan Dick Stenmark överlämnar blommor till Miroslaw Staron, som nyligen erhållit titeln Excellent lärare.
Dekan Dick Stenmark överlämnar blommor till Miroslaw Staron, som erhållit titeln Excellent lärare.
Johan Holmberg, trumpet och Kristian Hvitfeldt, flygel.
Johan Holmberg på trumpet och Kristian Hvitfeldt på flygel.
Johanna Strömblad, sång
Johanna Strömblad, sång.