Göteborgs universitet

JMG:s bokserie

Vänligen kontakta oss om du är intresserad av någon av JMG:s böcker.

Beställ böcker

De flesta av JMG:s böcker går att ladda ner gratis som pdf:er, men några finns endast i tryckt format och kan beställas av JMG. 

Om inget annat anges är priset per bok 200 kronor exklusive moms och porto. Boken/böckerna skickas mot faktura. Reservation för eventuell slutförsäljning.

Skicka din beställning via e-post till anders.ahlin@jmg.gu.se

Mäktiga massmedier

Kent Asps avhandling Mäktiga massmedier publicerades 1986. Sedan dess har den betraktats som närmast ett standardverk för alla som är intresserade av politisk opinionsbildning eller mediernas makt i samhället.

Eftersom Mäktiga massmedier har varit slutsåld i många år erbjuder vi den i digital form.

Klicka här för att läsa mer om och ladda ner Kent Asps avhandling.

2010-2020

JMG:s bokserie nr 79
Understanding Media and Information Literacy (MIL) in the Digital Age. A Question of Democracy.
Edited by Ulla Carlsson (2019).

JMG:s bokserie nr 78
Being political in the media. Political identities in journalistic and Twitter discourse.
Författare: Gustav Persson (2019). 

JMG:s bokserie nr 77
#InFlux. Journalists' adoption of social media and journalists' social roles.
Författare: Ulrika Hedman (2019). 

JMG:s bokserie nr 76
JMG Gästprofessorer 1992-2014.
Kent Asp (2018).

JMG:s bokserie nr 75
Fashionable politics. The discursive construction of ethical consumerism in corporate communications, news media, and social media
Författare: Johanna Arnesson (2018).

 

JMG:s bokserie nr 74
The private life of a nation in crisis: The politics in/of Greek television fiction.
Författare: Georgia Aitaki (2018).

 

JMG:s bokserie nr 73
Profession möter management. Den journalistiska värdegrundens förhandling på svenska morgontidningar.
Författare: Ulrika Andersson, Amanda Waldenström och Jenny Wiik (2018)

JMG:s bokserie nr 66
Svenska journalister 1989–2011
Redaktör: Kent Asp (2012)

 

JMG:s bokserie nr 65
The Practice of Newspaper Ownership. Fifty Years of Control and Influence in the Swedish Local Press
Författare: Jonas Ohlsson (2012)

 

JMG:s bokserie nr 64
Cross-Media News Work. Sensemaking of the Mobile Media (R)evolution
Författare: Oscar Westlund (2012)

JMG:s bokserie nr 63
Mediernas prestationer och betydelse. Valet 2010 [pdf]
Författare: Kent Asp (2011)

JMG:s bokserie nr 62
Pandemin som kom av sig. Om svininfluensan i medier och opinion [pdf]
Författare: Marina Ghersetti och Tomas A. Odén (2010)

 

JMG:s bokserie nr 61
Norden och världen. Perspektiv från forskningen om medier och kommunikation
Redaktörer: Þorbjörn Broddason, Ullamaija Kivikuru, Birgitte Tufte, Lennart Weibull och Helge Østbye (2010)

 

JMG:s bokserie nr 60
Bilden av psykiatriområdet. Nyhetsrapporteringen i Rapport 1980–2006
Författare: Ann-Sofie Magnusson (2010)

 

JMG:s bokserie nr 59
Journalism in transition. The professional identity of Swedish Journalists
Författare: Jenny Wiik (2010)

 

JMG:s bokserie nr 58
Otrygghetens landskap. En kartläggning av otryggheten i stadsrummet och en analys av bakomliggande orsaker, med fokus på mediernas roll
Författare: Gabriella Sandstig (2010)

 

Till sidans topp

2000-2009

JMG:s bokserie nr 57
Transforming audiences. Patterns of Individualization in Television Viewing
Författare: Jakob Bjur (2009)

 

JMG:s bokserie nr 56
Ledarskap i framgångsrika tidningsföretag
Redaktörer: Monika Djerf-Pierre och Lennart Weibull (2009)

 

JMG:s bokserie nr 55
Journalister och deras publik. Förhållningssätt bland svenska journalister
Författare: Ulrika Andersson (2009)

 

JMG:s bokserie nr 54
När hoten kommer nära. Fågelinfluensa och tuberkulos i svensk medierapportering
Författare: Tomas Andersson Odén, Marina Ghersetti och Ulf Wallin (2008)

 

JMG:s bokserie nr 53
Företags ansvar, Marknadens retorik. En analys av företags strategiska kommunikation
Författare: Magnus Fredriksson (2008)

 

JMG:s bokserie nr 52
Katastrofens öga. En studie av journalisters arbete på olycksplats
Författare: Liselotte Englund (2008)

 

JMG:s bokserie nr 51
Gendered Journalism Cultures. Strategies and Tactics in the Fields of Journalism in Britain and Sweden
Författare: Margareta Melin (2008)

 

JMG:s bokserie nr 50
Reklam – en objuden gäst? Allmänhetens uppfattningar om reklam i morgonpress och TV
Författare: Marie Grusell (2008)

 

JMG:s bokserie nr 49
I krympt kostym. Morgontidningarnas formatförändring och dess konsekvenser
Författare: Josefine Sternvik (2007)

 

JMG:s bokserie nr 48
Den svenska journalistkåren
Redaktör: Kent Asp (2007)

 

JMG:s bokserien nr 47
Mediernas vardagsrum. Föreställningar om kön och makt i fakta och fiktion
Författare: Stina Bengtsson (2007)

 

JMG:s bokserie nr 46
Från norra ståplats till cyberspace. En beskrivning av en diskussion på internet om ishockey utifrån ett offentlighetsperspektiv
Författare: Anders Svensson (2007)

 

JMG:s bokserie nr 45
Marknaden som mönster och monster. Ekonomiska experter och nyheter om ekonomi i Rapport 1978–1998
Författare: Dino Viscovi (2006)

 

JMG:s bokserie nr 44
TV-rummets eliter. Föreställningar om kön och makt i fakta och fiktion
Författare: Maria Edström (2006)

 

JMG:s bokserie nr 43
Efter valstugorna. Skandalstrategier och mediemakt
Författare: Bengt Johansson (2006)

 

JMG:s bokserie nr 42
Hemmet och världen. Rumsliga perspektiv på medieanvändning
Författare: Magnus Andersson (2006)

 

JMG:s bokserie nr 41
Nypressat. Ett kvartssekel med svenska dagstidningsläsare
Redaktörer: Annika Bergström; Ingela Wadbring och Lennart Weibull (2005)

 

JMG:s bokserie nr 40
nyhetsvanor.nu. Nyhetsanvändning på internet 1998–2003
Författare: Annika Bergström (2004)

 

JMG:s bokserie nr 39
Jordskredssegern. Medierna och folkomröstningen om euron
Författare: Kent Asp (2004)

 

JMG:s bokserie nr 38
Reportrar på plats. Studier av krigsjournalistik 1960–2001
Författare: Karin Fogelberg (2004)

 

JMG:s bokserie nr 37
Nyheter från gränsen. Tre studier i journalistik om invandrare, flyktingar och rasistiskt våld
Författare: Ylva Brune (2004)

 

JMG:s bokserie nr 36
Samma nyheter eller likadana? Studier av mångfald i svenska TV-nyheter
Författare: Anna Maria Jönsson (2004)

 

JMG:s bokserie nr 35
Seriegubbar och terrorkrig. Barn och dagstidningar i ett förändrat medielandskap
Författare: Ebba Sundin (2004)

 

JMG:s bokserie nr 34
Från centralstyrning till lokalradio. Produktion och distribution inom Radiotjänst och Sveriges Radio
Författare: Per Rahbek (2004)

 

JMG:s bokserie nr 33
Utlandsbilden i landsortspressen. Före, under och efter kampen mellan TT och FLT
Författare: Ulf Wallin (2003)

 

JMG:s bokserie nr 32
En tidning i tiden? Metro och den svenska dagstidningsmarknaden
Författare: Ingela Wadbring (2003)

 

JMG:s bokserie nr 31
I nationens och marknadens intresse. Journalister, nyhetskällor och EU-journalistik
Författare: Göran Palm (2002)

 

JMG:s bokserie nr 30
Efter Arbetet. Synen på nedläggningen och dess konsekvenser
Redaktörer: Ingela Wadbring, Lennart Weibull och Annika Bergström (2002)

 

JMG:s bokserie nr 29
Signaturen Bansai. Ester Blenda Nordström – pennskaft och reporter i det tidiga 1900-talet
Författare: Margareta Stål (2002)

 

JMG:s bokserie nr 28
Trender och traditioner i svensk morgonpress 1987–1999
Författare: Åsa Nilsson och Ronny Severinsson (2001)

 

JMG:s bokserie nr 27
Image Culture: Media, Consumption and Everyday Life in Reflexive Modernity
Författare: André Jansson (2001)

 

JMG:s bokserie nr 26
Redaktionell policy. Om journalistikens mål och inriktning i svensk dagspress
Författare: Tomas Andersson Odén (2001)

 

JMG:s bokserie nr 25
TV-parlamentet. Debattprogram i svensk TV 1956–1996
Författare: Henrik Örnebring (2001)

 

JMG:s bokserie nr 24
Sensationella berättelser. En studie av nyheter från Angola 1987 och om Prinsessan Diana 1997 i dagstidningar, radio och TV
Författare: Marina Ghersetti (2000)

 

JMG:s bokserie nr 23
Skaraborgar’n och Spionen. Tidningar i Västra Götaland genom 250 år
Författare: Tomas Andersson Odén (2000)

 

JMG:s bokserie nr 22
Tryckt. 20 kapitel om dagstidningar i början av 2000-talet
Redaktörer: Ingela Wadbring och Lennart Weibull (2000)

 

Till sidans topp

1990-1999

JMG:s bokserie nr 21
På Bladet, Kuriren och Allehanda. Om ideal och organiseringsprinciper i den redaktionella vardagen
Författare: Monica Löfgren Nilsson (1999)

 

JMG:s bokserie nr 20
Från Vasaloppet till Sportextra. Radiosportens etablering och förgrening 1925–1995
Författare: Peter Dahlén (1999)

 

JMG:s bokserie nr 19
’Till de unga, till dem som ämna bliva tidningsmän’. Handböcker i journalistik
Författare: Inger Lindstedt (1998)

 

JMG:s bokserie nr 18
Publik och medier 1996/1997. Särtryck av artiklar om medier ur SOM-rapporterna nr 18 och 19
Redaktörer: Lennart Weibull och Ingela Wadbring (1998)

 

JMG:s bokserie nr 17
Nyheter i samspel. Studier i kommunjournalistik
Författare: Larsåke Larsson (1998)

 

JMG:s bokserie nr 16
Sporten i spalterna. Sportjournalistikens utveckling i svensk dagspress under 100 år
Författare: Ulf Wallin (1998)

Den här boken är tyvärr slutsåld och kommer inte att tryckas på nytt.

 

JMG:s bokserie nr 15
Nyheter mitt ibland oss. Kommunala nyheter, personlig erfarenhet och lokal opinionsbildning
Författare: Bengt Johansson (1998)

 

JMG:s bokserie nr 14
Frågan om en ny internationell informationsordning. En studie i internationell mediepolitik
Författare: Ulla Carlsson (1998)

 

JMG:s bokserie nr 13
Nära nyheter. Studier om kommunaljournalistik
Författare: Kent Asp, Bengt Johansson och Larsåke Larsson (1997)

 

JMG:s bokserie nr 12
Förtroendet för medierna. TV, radio och dagspress i allmänhetens ögon
Författare: Maria Elliot (1997)

 

JMG:s bokserie nr 11
Pedagoger och spårhundar. En studie av svenska journalisters yrkesideal
Författare: Margareta Melin-Higgins (1996)

 

JMG:s bokserie nr 10
Principer på pränt. En studie av redaktionella mål inom den svenska dagspressen
Författare: Tomas Andersson Odén (1996)

 

JMG:s bokserie nr 9
Gröna nyheter. Miljöjournalistiken i televisionens nyhetssändningar 1961–1994
Författare: Monika Djerf-Pierre (1996)

 

JMG:s bokserie nr 8
Reporting a Pandemic. A Comparative Study of AIDS News Coverage in African and European Dailies
Författare: Admassu Tassew (1995)

 

JMG:s bokserie nr 7
Power Plays. A Comparison Between Swedish and American Press Policies
Författare: William Borden (1995)

 

JMG:s bokserie nr 6
Tidningsmiljöer. Dagstidningsläsning på 1990-talet
Redaktörer: Lennart Weibull och Charlotta Kratz (1995)

 

JMG:s bokserie nr 5
Vad fick vi veta? En studie i svenska nyhetsmediers rapportering åren före folkomröstningen om EU
Författare: Ulf Wallin (1994)

 

JMG:s bokserie nr 4
The Most Common of Practices. On Mass Media Use in Late Modernity
Författare: Bo Reimer (1994)

 

JMG:s bokserie nr 3
Tidningar i konkurrens. Dagstidningarnas agerande på lokala läsarmarknader i Västergötland 1950–1985
Författare: Ronny Severinsson (1994)

 

JMG:s bokserie nr 2
Internationalisation, Localisation & Integration
Författare: Roger Wallis (1991)

 

JMG:s bokserie nr 1
Concentration and Diversity in the International Phonogram Industry
Författare: Robert Burnett (1990)

 

Till sidans topp