Göteborgs universitet
Bild
Bild på journalist som skriver och håller upp mikrofoner
Länkstig

Pedagogen i medierna

Utbildningsvetenskapliga fakulteten förekommer flitigt i medierna. Forskare och lärare vid vår fakultet kontaktas ofta av journalister. Här är ett urval av artiklar och inslag i medierna.

Pedagogen i medierna 2025

SVT Nyheter 250317 Fyra myter om fetma: Beror inte på lathet
– Vi lever i ett samhälle som uppmuntrar ohälsosamma matvanor och fysisk inaktivitet. För att vända utvecklingen behöver vi få hälsosamma val att bli enkla och naturliga, säger Christina Lundberg,

Nya Wemlandstidningen 250310: Expertens råd: Hämta inte barnen för tidigt på förskolan
Ingrid Pramling Samuelsson menar att det är bra för barnen att vara på förskolan och att föräldrarna inte ska känna press.

Morgonpasset, Sveriges Radio 250308: Johan Söderman om gangsterrap 
Som politiker har det varit en lång tradition i västvärlden att man håller en armlängds avstånd till kulturvärlden, säger Johan Söderman, apropå utbildningsministerns debattartikel i Aftonbladet, där han uppmanar att inte släppa fram gansgerrap på festivalscener eller när musikpriser delas ut. 

Borås Tidning 250307: Förr kunde en bråkig 15-åring få jobb - i dag stänger vi alla dörrar
I Sverige i stort går numera nästan var femte elev ut nian utan att bli behörig till gymnasiet. Enligt Jörgen Tholin, forskare i pedagogik vid Göteborgs universitet, underkänner Sverige störst andel elever i hela Europa, dubbelt så många som Estland som ligger på en andra plats och fem gånger fler än övriga EU, vilket TV4 har rapporterat om. Borås Tidnings Mandus Örarbäck frågar sig vad dagens hårda krav gör med ungas mående.

Nya Lidköpings-Tidningen 250306: Elevernas resultat inte bättre - trots flera satsningar: Det är långt ifrån tillräckligt

Flera projekt är nu igång på Skaras skolor för att få upp studieresultaten. Men resultaten dröjer. Enligt verksamhetsrapporten för 2024 är det långt kvar till målen. I projektet samarbetar matematiklärare med bland annat forskaren Ola Helenius vid Göteborgs universitet. 

Altinget 250305: Undersökning: Starkt stöd för förstatligande av skolan
Sex av tio svenskar tycker att det är ett bra förslag att förstatliga skolan. Det visar den nationella SOM-undersökningen som presenterades på onsdagen. ”Det svenska folket vill se en statlig skola med ett fritt skolval”, säger Maria Jarl, universitetslektor vid Göteborgs universitet. 

Göteborgs-Posten 250302: Så blir du lurad av din träningsklocka 
Aktivitetsklockorna blir alltmer avancerade och kan mäta din puls, sömn, kaloriintag och hjärtrytm. Men resultaten är långt ifrån tillförlitliga. Sämst är klockorna på att räkna kalorier. 
- Klockan kan ge en falsk bild av hur fysiskt aktiv du egentligen har varit, säger Daniel Arvidsson, professor på Institutionen för kost- och idrottsvetenskap på Göteborgs universitet.

Nerikes Allehanda 250226: Beskedet: Beslut om ny rektor måste tas om
Hela processen kring valet av ny rektor till Örebro universitet måste tas om. Detta efter krav från Utbildningsdepartementet. Tidigare föreslog universitetsstyrelsen regeringen att välja Göteborgsprofessorn Åke Ingerman till ny rektor för Örebro universitet. Turbulensen kring tillsättandet av ny rektor tar nu en ny vändning och Universitetets styrelse har kallats till ett extrainsatt möte.

Vi Lärare 250225: Lärarnas krav på nya läroplanen: Tid och pengar
Åkommorna: Läskris, mattekris och elever som inte kan klippa rakt eller slå en kullerbytta. 
Botemedlet: En ny läroplan, knappt tre år efter att Lgr22 lanserades. Ett par av experterna bakom regeringens nya läroplan är Ola Helenius, professor i ämnesdidaktik och Jonas Linderoth, professor i pedagogik båda vid Göteborgs universitet.
 

Vi Lärare 250219: Elevernas inställning allt sämre – ändå höjs matteresultaten
Elevernas matteresultat vände uppåt i senaste internationella 
kunskapsmätningen Timss, trots att de blivit mer negativt inställda till ämnet. Ola Helenius, professor i ämnesdidaktik med matematikinriktning vid Göteborgs universitet, ser att allt fler kommuner bedriver egna utvecklingsarbeten i matematik och att det kan ligga bakom förbättringarna i Timss-mätningen.

ETC 250218: Vändningen om betygen: Ingen elev ska underkännas
Ökad risk för arbetslöshet, kriminalitet och självmord. Det är vad som väntar en förfärande andel av de unga människor som inte klarar 
kraven för att ta sig in på ett nationellt gymnasieprogram. 
Regeringens utredare Magnus Henrekson har lagt fram ett förslag om nytt betygssystem. Nu ska F-gränsen bort. 
Det finns ingenting som ställt till mer elände i svensk skola, anser Jörgen Tholin, docent i pedagogik vid Göteborgs universitet, 
gällande att ta bort den skarpa gränsen för godkänt.

Göteborgs-Posten 250218: En av Nordens största förskolor har öppnat i Mölndal
Det byggs allt större förskolor. Nyligen öppnade en av Nordens största i Mölndal. 14 avdelningar fördelade på två våningar med plats för 240 barn och en öppen förskola dit även dagbarnvårdare, ofta kallade dagmammor, kan komma med sina barn. Pia Williams, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet, tror inte att trenden med stora förskolor gynnar barnen.
Min farhåga kommer in då det gäller stora utrymmen som ska delas av många barn och vuxna, säger hon. 

Göteborgs-Posten 250213: Barn som redan kan läsa ska inte läsa samma text gång på gång
90 procent av eleverna har inte stora problem att avkoda ord – de kan läsa bra. Att låta elever utan svårigheter ägna tid åt sådant de inte behöver och som dessutom förmodligen påverkar deras läsglädje negativt, är inte en god strategi, och det har inget vetenskapligt stöd, skriver Ulrika Wolff, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet.

Altinget 250213: Berättarministeriet blir del av lärarutbildning
Under våren kommer Berättarministeriet att bli en del av Göteborgs universitets lärarutbildning. Berättarministeriets metoder kommer utveckla lärarutbildningens kunskaper i storytelling och språkutveckling i undervisning.

Vi Lärare 250206: Skolan har skadligt stort fokus på analys
– Ett skadligt fokus på analys och reflektion har trängt undan nödvändig repetition och satt lärarna i en omöjlig sits, menar Anna-Karin Wyndhamn forskare vid Göteborgs universitet.
Repetition ifrågasätts och betraktas som något ”förlegat” och ”fult”. I stället premieras diskussion, reflektion och analys.  Det framgår i Ämneslärarens stora enkät som nästan 5000 lärare besvarat. 

Vi Lärare 250206: Lärarnas larmDärför nöter vi för lite i skolan
Korvstoppning, stoffträngsel, bedömningshets, stora klasser och omotiverade elever. Nu larmar både lärare och forskare om att repetition trängs undan och att mängd­träning blivit en bristvara i skolan. Jonas Linderoth, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet, är bekymrad men inte förvånad över detta. Han tror att en delförklaring kan vara en bristande kunskap om de undervisningsmetoder som evidensbaserad forskning visat har stor effekt för det långsiktiga lärandet.

Vi Lärare 250206: Sju av tio lärare i fritidshem hinner inte planera
Lärare i fritidshem har i snitt fyra timmar till planering per vecka. Alldeles för lite, enligt Sveriges Lärare som kräver att planeringstiden ska regleras i det nya avtalet.
Karin Lager är docent i barn- och ungdomsvetenskap vid Göteborgs universitet. Hon betonar att planeringstid behövs för att kunna uppnå målen i styrdokumenten för fritidshemmen och att möta de behov som finns hos barnen på en specifik avdelning.

Västerbottens-Kuriren 250204: Debatt: Den gröna omställningens ohållbara polarisering
Vi uppmanar regeringen att kraftfullt stärka en grön omställning grundad i demokratiskt deltagande, tillit och långsiktighet, skriver Ebba Lisberg Jensen, Göteborgs universitet i en debattartikel. Grön omställning handlar om ömsesidigt engagemang och samhällsbyggande från centrum till periferi och tillbaka. Endast då kan vi uppnå en framtid som verkligen är grön för alla.

Ämnesläraren 250204: Tro på sig själv är inte nog i matte
Alla elever med god självuppfattning presterar inte bättre än andra elever, visar en ny avhandling.
– Utan konstruktiv kritik från läraren kan elever få en orealistisk bild av sin prestation, säger Yi Ding, forskare vid Göteborgs universitet.

Vi Lärare 250129: Utredningen underminerar lärare 
Utredningen om lärarutbildningen betonar vikten av evidensbaserad forskning – men saknar egen grund för sina förslag.  
– Den politiska debatten om lärarutbildningen måste bli mer nyanserad, skriver 16 forskare i en debattartikel. Bland dem är Dennis Beach, Marianne Dovemark, Josefina Eliaso Magnusson och Mikael R. Karlsson från Göteborgs universitet.

Via TT 250129: 22 lärare får möjlighet till fortbildning utomlands 
Tio resestipendier på vardera 50 000 kronor ger i år 22 lärare möjlighet att hämta inspiration och ny kunskap genom internationella resor. Syftet är att stärka lärarna och skolan. Under 2025 kommer stipendierna att användas för att delta i internationella konferenser eller för att besöka skolor och ta del av undervisningsmetoder. Stipendiekommittén består bland annat av Ola Helenius, professor i matematikdidaktik vid Göteborgs Universitet. 

Expressen – Mama 250123: Forskaren: Onödigt att föräldrar hetsar för att hämta tidigt på förskolan 
Föräldrar hetsar i onödan att hämta tidigt på förskolan, menar forskaren Ingrid Pramling Samuelsson. Hon menar att förskolan erbjuder ovärderliga erfarenheter som barn annars går miste om. 

Falköpings Tidning 250117: Kostprofessorn: Generellt äter vi för lite fisk 
– Fiskpinnar är bättre än ingen fisk alls, fastslår Christel Larsson professorn i kostvetenskap. En portion stekta fiskpinnar ger proteiner, selen och nyttiga fettsyror. Fast se till att barnen inte bara äter paneringen och glöm inte grönsakerna.  

Fokus 250117: Sluta handla på Shein - läs Elsa Beskow 
Granskning efter granskning visar att de kinesiska företag som producerar ultrasnabbt mode och kränger det superbilligt via nätet, bygger på rovkapitalismens exploatering av människor och miljö. Är det förnekelse eller okunskap som gör att så många väljer att fortsätta handla på sajterna? En pedagogisk insats fodras. Sagan av Elsa Beskow från 1912 lär oss tänka mänskligt om arbetsvillkor. Det skriver Anna-Karin Wyndhamn i denna text.  

Nerikes Allehanda 250115: Universitetets beslut: Åke Ingerman ny rektor 
Beredningsgruppens förslag vann. Universitetsstyrelsen föreslår regeringen att välja Göteborgsprofessorn Åke Ingerman till ny rektor för Örebro universitet.

Expressen 250113: UPPROP – Om inte lärare läser själva spelar läslistor ingen roll 
Regeringen vill vända läskrisen bland barn och unga med läslistor och bemannade skolbibliotek. Men det är lärare och pedagoger som kan göra de viktigaste insatserna – därför måste de utbildas. 
– Vi behöver prata mer om skönlitteraturens roll i undervisningen, sa Skolverkets undervisningsråd Tammi Gustafsson Nadel vid pressträffen i början av december. 
Undertecknarna av uppropet är 68 litteraturvetare och lärarutbildare, bland annat 
Anna Lyngfelt, professor i ämnesdidaktik med inriktning svenska, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession Göteborgs universitet. 

Dagens Nyheter 250107: Äntligen får vi lärare något som funkar i klassrummet 
Runt om i världen pågår en strid mellan ovetenskapliga och evidensbaserade metoder för skolundervisningen. DN har pratat med lärare som hoppas att den svenska skolan på riktigt håller på att göra upp med flummet. 
- Jag träffar hela tiden lärare som säger: Oj, det här fungerar ju på riktigt, säger Jonas Linderoth, professor i pedagogik. 

Värmlands Folkblad 250104: Spanskans dominans ökar - så väljer eleverna i Värmland
Sedan decennier är spanska det moderna språk som flest svenska elever väljer - och de senaste åren har språket blivit ännu mer dominant. 
- Jag tror att det hänger ihop med flera saker. Spanien är vårt största turistmål, många har rest dit eller drömmer om att resa dit. Under mina år som lärare hade det ett rykte om sig att vara lättare än de andra språken - vilket inte är sant, säger Ingela Finndahl.

Fokus 250103: Försvinn ur skolan, advokater!
En skola där läraren har berövats alla verktyg är socialt farlig. Advokater har inget på utvecklingssamtalet att göra. Det skriver Anna-Karin Wyndhamn i denna text.

Göteborgs-Posten 250101: Toppcheferna: det äter vi till frukost
Att sitta ned i lugn och ro med en ordentlig frukost för en bra start på dagen eller äta något snabbt för att kunna sova eller jobba lite mer? Ja, det är säkerligen en fråga som många chefer någon gång tagit ställning till. Hur viktig är egentligen frukosten för hälsan?
Christina Berg, professor i kostvetenskap vid Göteborgs universitet, säger att det inte finns tillräcklig forskning på måltidsvanor för att konstatera att man måste äta frukost, lunch eller middag vid exakta tidsangivelser.