Mäktiga massmedier
Kent Asps avhandling Mäktiga massmedier publicerades 1986. Sedan dess har den betraktats som närmast ett standardverk för alla som är intresserade av politisk opinionsbildning eller mediernas makt i samhället.
Mäktiga massmedier. Studier i politisk opinionsbildning
Författare: Kent Asp
Publiceringsår: 1986
ISBN: 91-7410-334-2
Förlag: Akademilitteratur AB
- - - - -
Eftersom Mäktiga massmedier har varit slutsåld i många år erbjuder vi den nu i digital form. För att underlätta nedladdningen är boken uppdelad i fyra dokument:
- Del I innehåller innehållsförteckning och förord, samt avdelningarna Politisk opinionsbildning, Teoretiska utgångspunkter och Opinionsbildningens förutsättningar, sid 1–105. Ladda ner del I här: Mäktiga massmedier del I
- Del II innehåller avdelningen Massmediernas innehåll, sid 106–185. Ladda ner del II här: Mäktiga massmedier del II
- Del III innehåller avdelningen Massmediernas effekter, sid 186–337. Ladda ner del III här: Mäktiga massmedier del III
- Del IV innehåller avdelningen Massmediernas innehåll och effekter, samt English Summary, Appendix och litteraturreferenser, sid 338–402. Ladda ner del IV här: Mäktiga massmedier del IV
Kort beskrivning
När politiska åsikter och ställningstaganden formas i ett samhälle, har massmedierna stora möjligheter att utöva makt – både över sin publik och över det innehåll de förmedlar.
Mäktiga massmedier skildrar hur svenska dagstidningar, radio och TV deltar i den politiska opinionsbildningen. I boken granskas vilken bild av den politiska världen som förmedlas och hur de olika medierna påverkar människors verklighetsuppfattning och deras värderingar. Kanske är vissa grupper i samhället mer påverkbara av massmedierna än andra? Och hur är det i förhållandet mellan journalister och politiker – vem styr vem?
Kent Asp vill med Mäktiga massmedier skapa en sammanhållen teori om massmediernas roll i den politiska opinionsbildningen.