Länkstig

Astrid Heidemann Lassen utsedd till Bromanstipendiat 2024

Publicerad

Astrid Heidemann Lassen är en av mottagarna av totalt fem stipendier från Bromanska stiftelsen för forskning och företagande 2024. Stipendiet avser forskning med huvudsaklig inriktning mot företagande och forskarna får 343 800 kronor vardera till sina forskningsprojekt.

Bild
Astrid Heidemann Lassen

Astrid Heidemann Lassen är docent i Innovation Management Aalborg Universitetet och gästforskare på Avdelningen för innovation och entreprenörskap på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Hon är också affilierad forskare inom Centre for Knowledge-intensive Innovation Ecosystems (Gothenburg U-GOT KIES).

Stipendiet går till forskningsprojektet “Exploring the composition of Upper Echelon team competencies in Knowledge-Intensive Entrepreneurial Firms - and its impact on the approach to digital opportunities”. Projektet tar upp digitalisering i industrin – känd som Industri 4.0 – samt aspekter av snabbt föränderlig kunskap inom ramen för kunskapsintensivt entreprenörskap.

Kort projektbeskrivning (på engelska)

Digital technologies are transforming industries and providing significant opportunities for entrepreneurial firms. Technologies like AI, cloud computing, and IoT are changing traditional business models and enabling startups to innovate and disrupt established industries.

Research shows that new entrepreneurial entrants often drive these technological shifts, introducing innovation and market uncertainty. Entrepreneurial firms use digitalization in diverse ways: to reduce costs and improve efficiency, enhance existing products/services, or create entirely new products and business models. This study aims to explore the reasons behind this diversity.  The study proposes that the competencies of a firm’s management team significantly influence its digital strategy and success. By examining the interplay between managerial competencies and digital strategy, the study seeks to understand the factors driving entrepreneurial success in the digital age, focusing on knowledge-intensive entrepreneurial firms (KIEs), characterized by their newness, knowledge intensity, and innovativeness.