En byggnad som håller på att rivas
Foto: Gunnar Almevik

Bättre att bygga nytt med det som redan finns

Arkitektur behöver inte börja med ett tomt ark, tvärtom är det mer hållbart att utgå från befintliga strukturer. Det är en av huvudpoängerna i en ny antologi om gestaltad livsmiljö.

Gestaltad livsmiljö är ett arkitekturpolitiskt program som handlar om hur man ska gestalta miljöer, arkitektur, offentlig konst och bruksföremål. Det är också kopplat till det europesika politiska programmet New European Bauhaus, vilket syftar till att förbättra våra livsmiljöer och göra dem mer socialt och ekologiskt hållbara. Nu har ett antal författare med gemensamt intresse för kulturvård och arkitektur skrivit en antologi baserad på egna erfarenheter samt en gemensam seminarieserie om programmet.

Varje författare intar olika perspektiv, men gemensamt är att de menar att arbete med gestaltade livsmiljöer innebär att arbeta med befintlig bebyggelse. Många kritiserar ett förhållningssätt till arkitektur som något som ständigt börjar från ett tomt ark. Istället vill vi lyfta fram diskussioner om hur man förändrar, bygger om och kompletterar med utgångspunkt i det som redan finns, säger Gunnar Almevik som är en av bokens redaktörer.

Detta är den andra boken i en serie, där den första heter “Kulturvård: En introduktion”. Förhoppningen är att studenter ska kunna ha den som diskussionsunderlag och seminarielitteratur, men den riktar sig även till yrkesverksamma som på olika sätt jobbar med kulturvård.

Vi vill uppmärksamma vikten av bevarandefrågor som ett aktivt bidrag i samhällsbyggandet. Det handlar inte bara om att plocka ut vissa delar som är särskilt värdefulla, utan om att integrera bevarande och förändring i hur man bygger samhället.

Han menar att olika samhällsbyggnadsaktörer hittills har varit dåliga på detta, och istället pekat ut värden som ska bevaras. Men för att bygga hållbara samhällen måste man utgå från bevarande, även om förändringar är nödvändiga.

Det handlar om hushållning, både av resurser och av värden som människor lever med. Att riva en skola för att bygga en ny handlar inte bara om resurser, föroreningar och avfall, utan också om människors kulturvärden och sociala värden, säger Gunnar Almevik.

Bokens författare:
Medredaktör är Christer Gustavsson från kulturvård på Uppsala universitet. I boken medverkar Susanne Fredholm och Johanna Lange från kulturvård på Göteborgs universitet, Suzanne Pluntke från Boverket, Karin Hermerén från Moderna museet, Claes Caldenby emeritus från Chalmers.

Boken Kulturvård och gestaltade livsmiljöer har ISBN 9789189945012
Bokförlaget arrangerar ett boksläpp på Folkteatern den 22 november mellan 17:00 och 18:30.

Det här innebär gestaltad livsmiljö

"Arkitektur, form och design ska bidra till ett hållbart, jämlikt och mindre segregerat samhälle med omsorgsfullt gestaltade livsmiljöer, där alla ges goda förutsättningar att påverka utvecklingen av den gemensamma miljön."

Källa: Regeringskansliet, Prop. 2017/18:110 "Politik för gestaltad livsmiljö"