Talare på scen under den gemensamma invigningen GCPCC och Vitalis.
Erica Bonns, Inger Ekman, Eric Sutherland och Axel Wolf under den gemensamma invigningen för GCPCC och Vitalis.
Foto: Jeanette Tenggren Durkan

Delegater från 29 länder samlades i Göteborg för den första globala konferensen om personcentrerad vård

13-16 maj hölls den första globala konferensen om personcentrerad vård på Svenska mässan i Göteborg. Centrum för personcentrerad vård vid Göteborgs universitet GPCC stod som arrangörer och värdar för evenemanget som besöktes av delegater från jordens alla hörn. Ett flertal deltagare påpekade att det var på tiden att forskare och andra som utvecklar personcentrerad vård samlades på detta sätt.

Den första den första globala konferensen om personcentrerad vård Global Conference on Person-Centred Care med temat Knowledge(s) and Innovations for Health in Changing Societies (GCPCC) genomfördes 13-16 maj. Konferensen anordnades av Centrum för personcentrerad vård vid Göteborgs universitet (GPCC). GCPCC anordnades i samverkan med nordens största e-hälsokonferens Vitalis, och det hölls en gemensam invigning av båda konferenser i Svenska mässans kongresshall måndagen 13 maj.

Keynote-talare var seniorprofessor Inger Ekman vid Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin, grundare och tidigare centrumföreståndare för GPCC, och seniora hälsoekonomen Eric Sutherland, som leder Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling (OECD) arbete med digital hälsa. Professor Axel Wolf, centrumföreståndare för GPCC var en av moderatorerna. Mer än 5000 deltagare från över 29 olika länder hade samlats på dessa bägge konferenser för att utbyta erfarenheter, nätverka och inspireras med och av varandra.

Många personer pratar med varandra och tittar på postrar.
Foto: Tilda Karlsson och Elin Bruto Winberg

Internationellt ledande experter delade kunskap

På GCPCC genomförde internationellt ledande experter inom en rad olika aspekter av personcentrerad vård och relaterade forsknings- och kunskapsfält seminarier, workshoppar och konstnärliga framträdanden. 149 postrar visades också. GCPCC öppnades med en keynote-session på eftermiddagen tisdagen 14 maj där professor Brendan McCormack från The University of Sydney, Australien och Viktoria Stein, forskare vid Leiden University Medical Centre talade. Sessionen modererades av de båda konferensanordnarna professor Axel Wolf, och professor Joakim Öhlén, tidigare centrumföreståndare för GPCC.

– Samarbetet mellan Vitalis och GCPCC har varit unikt och exceptionellt fruktbart, vilket understryker den avgörande integrationen av spjutspetsteknologi med kärnprinciperna för personcentrerad sjukvård och sociala tjänster. Med delegater från 29 länder har denna globala sammankomst effektivt belyst komplexiteten och den väsentliga karaktären av vårt uppdrag att förbättra sjukvården, med ett dubbelt fokus på att förbättra kvaliteten och hålla nere kostnaderna, säger Axel Wolf.

Personer sitter i stolar på en scen. Brendan McCormack står upp och talar.
Joakim Öhlén, Brendan McCormack, Maria Santana, Viktoria Stein, Inger Ekman, David Edvardsson och Axel Wolf under sessionen Towards State of the Science.
Foto: Jeanette Tenggren Durkan

– Entusiasmen, energin och glädjen som alla deltagare delade var verkligen fantastisk. Jag hoppas att resultatet av konferensen kommer att bli förnyade och utökade samarbeten för både oss på GPCC och de andra deltagarna. Det var flera deltagare som kommenterade att det var på tiden att samla forskare och andra som utvecklar personcentrerad vård. Keynotes, paneler, workshops samt både muntliga och postersessioner fungerade fantastiskt bra. Jag är särskilt glad för bidragen från ett 60-tal deltagare i spåret Towards State of the Science in Person-Centred Care. Förhoppningsvis kan vi följa upp det med en fullständig State of the Science-konferens, men det ska beslutas när vi har sammanfattat diskussionerna, säger Joakim Öhlén.

– Men även om konferensen var en betydande framgång är det tydligt att vi måste intensifiera våra ansträngningar för att skala och implementera de insikter och strategier som diskuterats, summerar Axel Wolf. Resan framåt kräver ännu större engagemang och samarbete för att fullt ut realisera potentialen i dessa innovationer inom personcentrerad vård i en bredare skala. Låt oss se hur långt vi har kommit när vi lanserar den andra globala GCPCC-konferensen i Göteborg. Kolla in vår hemsida för framtida datum!