Bild
Bild på unga människor som sitter på golvet med varsin dtaor i knät.
Länkstig

Digitala plattformar förbättrar kunskapsdelning och problemlösning

Publicerad

En ny avhandling från Göteborgs universitet visar hur mjukvaruutvecklare använder digitala plattformar för att lösa problem och dela kunskap. De digitala mötesplatserna används inte bara för att hitta snabba lösningar utan också påverkar hur kunskap skapas och bevaras över tid.

– När yrkesverksamma samarbetar online producerar och underhåller de aktivt resurser som förblir användbara för andra på lång sikt, oavsett var de befinner sig, säger Alena Seredko, avhandlingens författare, som menar att hennes resultat kan användas för att förbättra yrkesutbildningar, hjälpa nybörjare att navigera i online-gemenskaper och vägleda utformningen av framtida plattformar för yrkesverksamma inom olika områden.

Verktyg för kollektivt kunskapsbyggande

Alena Seredko har tagit reda på hur mjukvaruutvecklare använder Stack Overflow, en populär digital plattform där programmerare kan få snabb hjälp och dela kunskap. Resultaten visar att plattformens design spelar en avgörande roll för hur yrkesverksamma samarbetar och delar kunskap. Funktioner som röstning, kommentarer och redigering används för att gemensamt skapa och förfina kunskap. Verktygen gör det möjligt att inte bara snabbt lösa aktuella problem utan också bidra till att bygga upp en omfattande kunskapsbas som kan användas av framtida användare.

Alena Seredko menar att hennes resultat är användbara för fler.
I takt med att yrkesgrupper som vårdpersonal och lärare, använder digitala plattformar för att lösa arbetsrelaterade problem, blir förståelsen för hur dessa plattformar fungerar allt viktigare.

– För att dessa yrkesgrupper ska kunna delta på ett kompetent och kritiskt sätt på digitala plattformar måste vi förstå hur de används och förbättra både utbildningen och plattformsdesignen, säger Alena Seredko.

Bättre problemlösning och innovation

Om vi förstår hur yrkesverksamma lär sig och samarbetar online tror Alena Seredko att hennes resultat kan bidra till en mer utvecklad kollektiv kunskap inom olika yrkesområden. Det kan i sin tur leda till bättre problemlösning och innovation inom allt från teknik till sjukvård och utbildning

Fakta om avhandlingen

- Titel: Doing Knowledge @Scale: Sociomaterial Practices and Professional Learning of Software Developers on Stack Overflow

- Författare: Alena Seredko

- Forskningsmetod:
Avhandlingen använder online-etnografi för att noggrant observera hur människor deltar och samarbetar på Stack Overflow. Online-etnografi är en forskningsmetod som används för att studera sociala och kulturella fenomen inom digitala miljöer. Precis som traditionell etnografi fokuserar på att förstå människors beteenden, normer och interaktioner genom deltagande observation.
Genom att analysera användarbeteenden och koppla dem till det bredare yrkesområdet mjukvaruutveckling ger studien en djupare förståelse för hur digitala plattformar integreras i det dagliga arbetet.

- Huvudresultat:

  1. Yrkesverksamma använder onlineplattformar för både omedelbar problemlösning och långsiktigt kunskapsbyggande.

  2. Plattformsdesignen påverkar hur kunskap delas och underhålls.

  3. Onlinesamarbete överbryggar organisatoriska och geografiska gränser.

- Tillämpningsområden: Yrkesutbildning, plattformsdesign, kunskapshantering inom olika yrkesområden