Erica Leder vid brygga
Erica Leder tar en titt på strandsnäckorna som lever i vattenbrynet alldeles utanför Tjärnö marina laboratorium, där hon har sin fasta arbetsplats.
Foto: Susanne Liljenström

Erica Leder ny professor i marin biodiversitet

Erica Leder har blivit befordrad till professor i marin biodiversitet vid Institutionen för marina vetenskaper. Hennes forskning är fokuserad på evolutionsbiologi och i sin forskning undersöker hon hur populationer och arter utvecklas och anpassar sig till sin omgivande miljö.

Grattis! Hur känns det att vara professor?

Erica Leder ansikte
Erica Leder forskar bland annat om molekylmekanismer för parallell evolution.
Foto: Susanne Liljenström

– Tack så mycket. Det känns skönt att äntligen få befordran. Jag var behörig när det gällde erfarenhet när jag började min anställning på Göteborgs universitet, men jag saknade de formella pedagogiska kurserna. Det tog lite tid att slutföra dem, och det tog tid från andra arbetsuppgifter, så jag är glad att den delen är klar.

Vad betyder den här befordran för dig?

Det påverkar mig egentligen inte så mycket i vardagen. Men visst, det är enklare att presentera sig som professor än som "universitetslektor". Jag antar att det handlar mer om hur andra uppfattar titeln. Det innebär att jag är erkänd av universitetet och av andra som en expert inom mitt forskningsområde.

Och nu... Vad är ditt nästa steg?

Jag tror inte att så mycket kommer att ändras. Jag kommer att fortsätta att bedriva min forskning och undervisning på samma sätt som tidigare. Det enda nya är att jag kan bli examinator för doktorander. Det kommer att bli roligt, eftersom jag på så sätt kommer att kunna bli involverad i fler doktorander än min egen och få hjälpa till att vägleda dem i deras utbildning.