Erik Smedler, docent på Institutionen för neurovetenskap och fysiologi, är en av nio nya ledamöter i Sveriges unga akademi.
Foto: Johan Wingborg

Erik Smedler ledamot i Sveriges unga akademi

Erik Smedler, docent och ST-läkare i psykiatri, tar plats som ledamot i Sverige unga akademi. ”Jag vill förbättra möjligheterna för yngre forskare och särskilt oss som jobbar kliniskt” säger han.

Sverige unga akademi, SUA, är en oberoende, tvärvetenskaplig akademi för ett urval av framstående yngre forskare i Sverige. Akademin är en oberoende plattform som ger ledamöterna starka röster i den forskningspolitiska debatten och som för ut forskning till barn och unga.

De som tas in är självständiga forskare inom alla ämnesområden, med intresse och förutsättningar för att engagera sig inom frågor och aktiviteter som ligger akademin nära. Ledamöterna ska ha disputerat för ungefär två till tio år sedan.

Kliniskt förankrad forskning

Erik Smedler är ST-läkare i psykiatri på Sahlgrenska Universitetssjukhuset och forskargruppledare på Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet. Hans forskning är inriktad på bland annat bipolär sjukdom, med betoning på neural utveckling.

Jag vill förbättra möjligheterna för yngre forskare och särskilt oss som jobbar kliniskt. Forskande kliniker är nödvändigt för både bred och djup kliniskt förankrad forskning, säger han.

I sin blogg ”Kan hjärnan förstå sig själv?” bjuder Erik Smedler på kunskap och reflektioner om olika frågor inom psykiatrin. Han är också en röst i debatten om den psykiatriska vårdens resurser där han bland annat lyft fram de sjukaste patienternas behov.

Öppna dörrar mellan lärosäten

Närmast på agendan för SAU är medverkan i Almedalen där akademin är på plats för samtal om forskningsfinansiering, akademisk frihet och klimatledarskap. Akademins ordförande är Sofia Lodén, docent i franska vid Stockholms universitet:

– Att välkomna nya ledamöter är en ynnest. Jag ser mycket fram mot att höra mer om deras forskning, det bidrar verkligen till att öppna dörrar mellan fält och lärosäten vilket är en del av SUA:s kärna, säger hon i ett pressmeddelande.

Nya ledamöter i Sveriges unga akademi 2024-2029:

Jan Kronqvist, biträdande lektor i matematik vid Kungliga Tekniska högskolan

Ragnhild Lunnan, biträdande lektor i astronomi vid Stockholms universitet

Jennifer Mack, universitetslektor och docent i arkitektur vid Kungliga Tekniska högskolan

David Marlevi, biträdande lektor i medicinsk vetenskap vid Karolinska Institutet

Pierre Nyquist, docent och universitetslektor i matematik vid Göteborgs universitet och Chalmers Tekniska högskola

Olle Risberg, doktor i filosofi vid Uppsala universitet och Institutet för framtidsstudier

Erik Smedler, docent och ST-läkare inom molekylär psykiatri vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset och Göteborgs universitet

Peter Søgaard Jørgensen, forskningstemaledare inom miljö- och hållbarhetsvetenskap vid Kungl. Vetenskapsakademien och Stockholms universitet

Sara Tanderup Linkis, docent i digitala kulturer och lektor i förlags- och bokmarknadskunskap vid Lunds universitet