Bild
Family holding hands with back to camera
Länkstig

Ett interventionsprogram baserat på ESDM för barn med autism ger föräldrar ökad kunskap och stärker deras förmåga att guida barnet i utvecklingen av samspel och kommunikation

Publicerad

Nyligen publicerade forskningsresultat från den senaste autismstudien

Autism är en avvikelse i hjärnfunktionen med symptom som uppträder tidigt i livet. Barn med autism har svårigheter i utvecklingen av social kommunikation och interaktion samt begränsningar i beteende och intressen. De flesta som får diagnosen autism i barndomen har kvarstående svårigheter i vuxen ålder. Forskning har visat att tidiga interventioner har en positiv påverkan på bland annat barnets språk, kognition och den adaptiva förmågan.

I en nyligen publicerad studie har en forskargrupp vid Gillbergcentrum studerat ett interventionsprogram baserat på Early Start Denver Model (ESDM) för de yngsta förskolebarnen med autism. Resultaten visade att föräldrar som deltagit i interventionerna inte bara rapporterade en ökad kunskap om autism utan också ökad känsla av ”empowerment”.

I den kvalitativa studien, som nyligen publicerades i Frontiers in Child and Adolescent Psychiatry, intervjuades 14 föräldrar till förskolebarn som diagnostiserats med autism. Studien genomfördes i ett område i Göteborg, Sverige, där majoriteten av befolkningen är födda utanför Europa. Intervjuerna fokuserade på föräldrarnas erfarenheter och perspektiv på det ESDM-baserade programmets genomförbarhet, acceptans och betydelse, det vill säga social validitet. Resultaten understryker bland annat vikten av tidig upptäckt av autism och individuellt anpassade familjecentrerade interventioner.

En slutsats var vikten av ett holistiskt förhållningssätt i insatserna. Föräldrarna upplevde att programmet tog hänsyn till både barnets individuella behov inom olika utvecklingsområden och till föräldrarnas behov och prioriteringar. De betonade vidare betydelsen av tidiga insatser och vikten av samarbete mellan olika aktörer, inklusive förskolepersonal, vårdpersonal och dem själva.

Interventionsprogrammet genomfördes lokalt i stadsdelen där familjerna bodde och närheten var viktig för familjerna.

Föräldrar värderade den lokala tillgången till programmet, eftersom det underlättade en smidig integrering i deras dagliga rutiner" säger forskare Emilia Carlsson

Ett centralt inslag i ESDM programmet var att öka föräldrars kunskap om autism och att ge dem strategier att använda i dagliga aktiviteter för att öka möjligheterna för samspel och kommunikation med barnet. Det nära samarbetet mellan behandlare i teamet och familjen var en av grundförutsättning i interventionsprogrammet.

Bild
Emilia Carlsson
Dr. Emilia Carlsson, leg. logoped
Foto: Josefin Bergenholtz

 Emilia beskriver att föräldrarna särskilt uppskattade interventionen för dess användarvänlighet och nära koppling till svårigheter i vardagen, som familjer med barn med autism ofta möter.

– "Det gör det enkelt att anpassa till vardagliga situationer, både för föräldrar och i samarbete med förskolan," säger Emilia Carlsson.

Föräldrar rapporterade en ökad tilltro till den egna förmågan att stödja sitt barn i utvecklingen efter att ha deltagit i programmet (empowerment). Studien visade att interventionen inte bara förbättrade föräldrarnas förståelse för autism och ESDM-strategier. Föräldrarna beskrev även insatsernas betydelse för barnets utveckling. De upplevde vidare att kommunikationen och samarbetet med förskolepersonalen förbättrades genom den gemensamma målsättningen och de regelbundna nätverksmötena.  .

Bild
Two young happy children

Länk till artikeln: Carlsson E, Nygren G, Gillberg C and Linnsand P (2024) “The package has been opened”- parents’ perspective and social
validity of an Early Start Denver Model intervention for young children with autism.
Front. Child Adolesc. Psychiatry 3:1509828.
doi: 10.3389/frcha.2024.1509828

TEXT AV ANNA SPYROU