– Målet är att öka förståelsen för hur beprövad erfarenhet kan utvecklas och integreras i utbildningar där kroppsligt och icke-verbalt kunnande spelar en central roll. Genom att använda dans- och musikutbildning som exempel undersöker vi hur universitetslärare i dessa ämnen använder sina konstnärliga och pedagogiska erfarenheter i undervisningen, säger Carina Borgström Källén, projektledare och docent i musikpedagogik vid Göteborgs universitet.
Projektet analyserar lektioner och samtal med lärare för att förstå hur konstnärliga och pedagogiska erfarenheter används i undervisningen. Genom att identifiera vilka förutsättningar och färdigheter som krävs, bidrar projektet till att skapa kunskap om beprövad erfarenhet i undervisningspraktiker, som utnyttjar fler uttryck än bara tal och text.
Studien är också relevant för andra ämnen där kroppsligt kunnande är centralt, som idrott, teater och bild. Projektet vill dessutom stärka det professionella språket hos högskolelärare, vilket kan underlätta kollegial dialog och kritisk granskning av undervisningspraktiker.
Genom att utveckla begreppet beprövad erfarenhet och utforska dess tillämpning i undervisningen kan detta projekt bana väg för nya insikter inom både konstnärliga och andra högskoleutbildningar.
– Vi är mycket glada och stolta över att ha fått detta projekt beviljat inom Vetenskapsrådets utlysningar för utbildningsvetenskap. På Konstnärliga fakulteten gläds vi dessutom åt att kunna planera för ytterligare ett projekt, “Bildämnet i förändring: Implementering och ämnesutveckling i den reviderade grundlärarutbildningen för bild”, som beviljats för Tarja Häikiö Karlsson vid HDK-Valand. Dessa framgångar stärker fakultetens unika position i Sverige, där vi erbjuder en forsknings- och undervisningsmiljö som förenar en mångfald av konstnärliga ämnen, säger Jesper Lundgren, prefekt vid Högskolan för scen och musik.