Forskarskolan CUL syftar till att stärka den vetenskapliga grunden i skolans verksamhet. Sedan skollagen 2011 fastställde att skolan och förskolans verksamhet ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, har behovet av forskarutbildade lärare ökat.
– Vi bygger broar mellan skola och akademi. Doktoranderna förbereds för att kunna verka både inom skolan och inom akademin, eller i så kallade delade tjänster, säger Cecilia Ferm Almqvist, vetenskaplig ledare för forskarskolan.
Stort intresse och unik finansiering
Intresset för forskarutbildningen är stort. Till årets nio platser inkom 73 ansökningar. Sex av de antagna doktoranderna har anställning vid olika fakulteter på Göteborgs universitet, medan tre är så kallade samverkansdoktorander vilket innebär att de arbetar som lärare samtidigt som de forskar.
– Forskarskolan CUL är unik eftersom den är permanent och helt finansierad av Göteborgs universitet. Detta gör den till en stabil plattform för långsiktig kunskapsutveckling inom utbildningsvetenskap, säger Ingela Bursjöö, samordnare för forskarskolan CUL.
Nätverk och mötesplatser
En viktig aspekt av forskarskolan är att den skapar nätverk och mötesplatser för doktorander, handledare och alumner. Årets nya doktorander deltog nyligen i en uppstartsdag där de fick möjlighet att lära känna varandra och skapa kontakter. De kommer även att delta i Mötesplats CUL i november, ett årligt evenemang som samlar över 60 personer inom forskarskolans nätverk där också huvudmannarepresentanter medverkar.
– Det är viktigt att doktoranderna har en tillhörighet både på sin institution och i det större sammanhanget där alla har ett gemensamt intresse för utbildningsvetenskap, fast ur olika perspektiv, säger Cecilia Ferm Almqvist.
Brobyggare inom universitetet
Forskarskolan CUL bidrar även till att bygga broar mellan olika fakulteter inom Göteborgs universitet.
– Alla fakulteter som är involverade i lärarutbildningen deltar också i forskarskolan, vilket skapar synergieffekter och ökar förståelsen för varandras verksamheter, säger Ingela Bursjöö.
Utmaningar och framtidsutsikter
Trots det stora intresset för forskarutbildningen har CUL märkt att intresset för att satsa på samverkansdoktorander har minskat. Ingela och Cecilia får jobba mer med att få skolhuvudmännen att förstå värdet av hela processen, inte bara den färdiga produkten i form av en disputerad lärare eller förskollärare.
– Då är det extra glädjande att notera att det finns kommuner som ser nyttan av att arbeta långsiktigt med att stärka sin vetenskapliga kompetens. Det kan visa sig i att regelbundet ge möjlighet för en lärare att ansöka till en forskarutbildning, parallellt med undervisningen. Det är något som ger positiva effekter direkt, och det visar också på vikten av att vara en attraktiv arbetsgivare, säger Ingela Bursjöö.
Hon menar att forskarskolan spelar en viktig roll i att överbrygga klyftan mellan forskning om skola och förskola och verksamheten som bedrivs där.
– Genom att utbilda lärare som kan verka i både akademin och skolvärlden skapar vi förutsättningar för både praktiknära forskning och forskningsnära praktik.
Text: Ragnhild Larsson