Bild
Kvinna läser för ett barn som sitter i hennes knä
Länkstig

Lärare och förskollärare forskar för framtidens skola

Publicerad

Nyligen började nio nya doktorander på Forskarskolan CUL vid Göteborgs universitet. Här berättar tre av doktoranderna varför de valt att satsa på att forska vid sidan av jobbet.

Helen Ekwall, pedagog Göteborgs Botaniska trädgård 

Bild
Bild på Helen Ekvall

Hur kommer det sig att du valt att bli CUL-doktorand?
– Jag är intresserad av att fördjupa mig inom fältet där jag har arbetat i många år. Jag är dessutom nyfiken på om, hur och på vilka sätt våra insatser har påverkat elever och pedagoger. Resultaten kommer att hjälpa oss att utveckla och anpassa våra aktiviteter för att gagna eleverna och pedagogerna på skolorna.

Vilket ämne ska du forska på?
– Naturvetenskap med inriktning mot utbildningsvetenskap. Mitt övergripande intresse är utomhuspedagogik och särskilt inom ett projekt om inhemska vilda växter som vi har arbetat med under ett antal år. Projektets mål är att:

  • uppmuntra barn och pedagoger på skolor och förskolor att så en blomsteräng på skolan
  • minska "växtblindhet"
  • engagera barn i deras miljö, främja biologisk mångfald och samtidigt lära sig om den
  • öppna upp för nya möten och skapa nya band till naturen
  • öka den biologiska mångfalden i stadsområden
  • ge nya möjligheter för utomhuspedagogik

    Jag är särskilt intresserad av om projektet bidrar till att bilda eller förstärka relationer till naturen och om det leder till ett ökat intresse om biologisk mångfald och en minskning av växtblindhet. 

Hur är tror du att det blir att forska och jobba som lärare samtidigt?
– Jag tror att det kommer att vara stimulerande, utvecklande och krävande på samma gång och inser att är viktigt att hitta en bra struktur för att kunna finna en balans mellan de två olika uppgifterna. Men samtidigt kommer kopplingen till forskningen och de nya kunskaperna från kurser, kollegor mm att berika inte bara mig personligen utan även vår organisation.

Jacob Takeuchi, gymnasielärare Bergslenagymnasiet i Borås 

Bild
Bild på Jacob Takeuchi

Hur kommer det sig att du valt att bli CUL-doktorand?
– Jag har arbetat i anpassad gymnasieskola i ett par år nu och i många samtal med kollegor diskuterar vad det är för faktorer som påverkar våra elevers övergång till arbetslivet. Genom Borås stads program för akademisk utveckling fick jag möjlighet att som samverkansdoktorand undersöka detta.

Vilket ämne ska du forska på?
– Min avhandling skall handla om möjligheter och utmaningar med arbetsplatsförlagt lärande (APL). Elever, lärare och handledares upplevelser av det, kopplat till övergången från anpassad gymnasieskola till arbetslivet. 

Hur tror du att det blir att  forska och jobba som lärare samtidigt?
– I nuläget är det mycket nytt som doktorand och allt är så spännande, men allt eftersom hoppas jag hitta en rutin och balans mellan att forska och arbeta som lärare.

Paula Wiktorell, specialpedagog Katedralskolan, Skara 

Bild
Bild på Paula Wiktorell

Hur kommer det sig att du valt att bli CUL-doktorand?
–  Att doktorera är något som jag har drömt om länge och anledningen till att det blev just via forskarskolan CUL är flera. CUL har ett upplägg som passar mig och gav mig möjlighet att både jobba och doktorera. Samspelet mellan kommun och universitet var också något som attraherade mig. Det var en tidigare handledare som tipsade mig om forskarskola CUL och när hon pratade om upplägget och möjligheten kändes det som att det skulle passa mig. 

Vilket ämne ska du forska på?
– Mitt ämne är pedagogiskt arbete och intresseområdet är hur vi kan utveckla gymnasieelevers läsförmåga och då främst motivation, läshastighet och läsuthållighet. 

Hur tror du att det blir att forska och jobba som lärare samtidigt?
– Det kommer säkert bli utmaningar men även berikande att få befinna sig i två olika ”världar”, skolan och akademin. Att ha en god dialog både med handledarna på universitet och med mina chefer på skolan, tror jag är en förutsättning för att det ska bli bra. Tänker att man behöver prata om gränsdragningar, förväntningar och arbetsbelastning både på skolan och på universitet.