Forskning om sexualitetens historia, fri vilja och kvinnliga sjömän får bidrag

Totalt beviljar Vetenskapsrådet drygt 436 miljoner kronor för åren 2024–2027. Åtta forskare från Humanistiska fakulteten vid Göteborgs universitet får projektbidrag för forskningsprojekt om bland annat sexualitetens historia i den arabisk-islamiska världen och om kvinnliga sjömän i Norden på 1700- och 1800-talet.

Beviljade projektbidrag

Pernilla Myrne
Sexualitetens historia i den arabisk-islamiska världen. Libertinism, sexualmoral och rättslig reglering, ca 900-1500

Beviljat bidrag: 5 172 000 kronor på tre år

Ämne: Historia, Idé- och lärdomshistoria

Ragnar Francén
Metaetiska och metodologiska grunder för teorier om fri vilja

Beviljat bidrag: 5 090 000 kronor på tre år

Ämne: Filosofi, Etik

Simon Dobnik
Bortom pixlar och ord: språkteknologisk generering och förståelse av rumsligt språk i interaktion.

Beviljat bidrag: 4 938 000 kronor på tre år

Ämne: Jämförande språkvetenskap och allmän lingvistik, Språkteknologi (språkvetenskaplig databehandling)

Evie Coussé
Tvåhundra år av verbkonstruktioner i nederländska

Beviljat bidrag: 4 504 000 kronor på tre år

Ämne: Studier av enskilda språk, Jämförande språkvetenskap och allmän lingvistik

Rasmus Blanck
Typer, mängder och probabilistisk semantik

Beviljat bidrag: 4 494 000 kronor på tre år

Ämne: Filosofi, Algebra och logik, Jämförande språkvetenskap och allmän lingvistik

Anna-Sofia Maurin
Hereditet

Beviljat bidrag: 4 000 000 kronor på tre år

Ämne: Filosofi

Martina Hjertman
Kvinnliga sjömän: Dolt arbete och genuskodade geografier i 1700-1800-talens Norden

Beviljat bidrag: 3 888 000 kronor på tre år

Ämne: Historia

Notera att forskare från Humanistiska fakulteten även kan vara medsökande/forskare i andra projekt som beviljats bidrag. Samtliga beviljade forskningsbidrag för humaniora och samhällskunskap finns på Vetenskapsrådets sida.