Forskningsöversikt om studiero i klassrummet
Idag den 23 september publicerar Skolforskningsinstitutet en ny översikt om studiero i klassrummet. Annika Lilja, en av de externa forskare som medverkat i arbetsgruppen, svarar på fyra korta frågor.
Främja studiero i klassrummet – lärares ledarskap är en metaöversikt som sammanställt översikter som i sin tur analyserat forskning om hur lärare kan arbeta för att främja studiero i klassrummet.
Resultatet visar att studiero kräver ett aktivt ledarskap av läraren som innefattar både proaktiva och reaktiva arbetssätt. Resultaten kan sammanfattas i sex rubriker:
- Lära känna eleverna och skapa positiva relationer
- Välja och anpassa arbetssätt utifrån elevernas behov
- Förebygga genom tydliga förväntningar och struktur
- Aktivera eleverna och göra dem delaktiga
- Stödja och möta beteenden
- Utvärdera utifrån observationer
Två externa forskare har medverkat i arbetsgruppen som har tagit fram översikten: Annika Lilja, docent i pedagogiskt arbete vid Göteborgs universitet och Marcus Samuelsson biträdande professor vid Linköpings universitet.
Mer info om forskningsöversikten finns på Skolforskningsinstitutets hemsida.