Musslor i gryta
Foto: Katja Ragnstam

Fortsatt satsning på svensk sjömat

Blå mat – Centrum för framtidens sjömat får ytterligare 40 miljoner kronor från Formas för att fortsätta sitt arbete med att göra Sverige till en ledande producent av hållbar sjömat. De kommande fyra åren läggs ännu större fokus på ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet.

Kristina Sundell porträtt
Kristina Snuttan Sundell, professor vid institutionen för biologi och miljövetenskap på Göteborgs universitet.

– Det är fantastiskt att vi fått förtroendet att driva centret i ytterligare fyra år. Vi har så otroligt mycket spännande forskning och samverkan på gång med de andra universiteten, våra beslutsfattare och över 50 externa parter, som vi nu kan fokusera på med full kraft, säger Kristina Snuttan Sundell, professor vid Institutionen för biologi och miljövetenskap, samt ordförande för Blå mat.

Formas satsning innebär dessutom en betydande medfinansiering från centrets parter och andra finansiärer på totalt 18 miljoner kronor.

Fokus på hälsa, AI och lagstiftning

En internationell expertpanel har granskat projektets framsteg hittills och är positiva till både de resultat som uppnåtts och planerna för de kommande fyra åren. Under denna period kommer forskningen att utvecklas ytterligare med fokus på hälsa, AI och digitalisering, ekonomiska analyser samt lagar och regler.

Göteborgs universitet kommer att öka sin forskning inom design och samhällsvetenskap med fokus på konsumentbeteenden, ekonomiska analyser samt lagar och förordningar.

– Dessa områden är av yttersta vikt att förstå för att kunna bana väg för Blå mats vision, en ökad hållbar produktion och konsumtion av svensk sjömat, som i sin tur syftar till att öka både folkhälsa och livsmedelberedskap. Vi kommer även att fortsätta den naturvetenskapliga forskning tillsammans med externa parter, med fokus på hållbara produktionssystem och foder, kopplat till ökad användning av AI och digitalisering, säger Kristina Snuttan Sundell.

Blå mat – centrum för framtidens sjömat

Syftet med centret är att ta vara på den enorma potential som finns i produktion av näringsriktig mat från svenska vatten och därmed göra Sverige till en ledande producent av hållbar sjömat.

Ingående parter är KTH, Göteborgs universitet, Chalmers, Sveriges Lantbruksuniversitet, RISE Research Institutes of Sweden, Uppsala universitet, IVL Svenska Miljöinstitutet och Innovatum Science Park, Orkla, Region Västra Götaland, Region Stockholm med flera.

Område
Havet