Bild
Tjej står i nära kameran med en basketboll i famnen. I bakgrunden står fler personer ihop i träningssalen.
Gemenskap och att lära sig nya saker är viktigt för att ungdomar som mobbas ska må bra.
Foto: Getty Images Signature av Miodrag Ignjatovic
Länkstig

Fritidsaktiviteter hjälper unga som är mobbade att må bättre

Publicerad

Välmåendet hos tonåringar som utsätts för mobbning blir bättre med aktiviteter på fritiden. Där får de känna samhörighet och lära sig nya färdigheter som har stor betydelse för att må bra, så länge den som mobbar inte är där. Det visar forskning från Göteborgs universitet.

– Att vara en del av ett socialt sammanhang och känna sig accepterad och stöttad av andra är viktiga faktorer för att må bra, säger Ylva Bjereld, docent i socialt arbete vid Göteborgs universitet.

Tillsammans med forskare vid Linköpings universitet och University SWPS i Polen har hon genomfört en studie där 20 svenska gymnasieelever som var mobbade under högstadietiden intervjuats.

Studien visar att ungdomar som har en fritidsaktivitet de trivs med känner sig tryggare och använder tiden till att återhämta sig och bearbeta känslor som kommer från mobbning. Att spela fotboll, träna kampsport eller delta i någon annan aktivitet efter skolan blir en tillfällig fristad.

– Det finns väldigt lite forskning som utgår från mobbade ungdomars egna upplevelser av fritidsaktiviteter, så vi hade på förhand inga förväntningar på resultatet. Men utmärkande var den starka betydelsen fritidsaktiviteter som är fria från mobbning har för välbefinnandet, säger Ylva Bjereld.

Aktiviteter hjälper inte om det finns mobbning där

Om mobbningen följer med även under fritidsaktiviteten så minskar eller försvinner de positiva delarna helt. Det kan gå så pass långt att ungdomen som blir mobbad inte längre vill delta.

– I stället för att fungera som en fristad blir aktiviteten en förlängning av mobbningen, säger Ylva Bjereld.

Tillfällig tillflykt från mobbning stärker välmåendet

När en fritids- eller idrottsaktivitet leder till vänskap med jämnåriga och bra relationer med ledaren maximeras de goda effekterna. Det fungerar då som en tillfällig tillflyktsort från mobbningen i skolan och ger en trygg miljö där ungdomar kan utvecklas och träffa vänner. Tonåringarna kan då kliva in i en annan roll, släppa jobbiga tankar och känna sig uppskattad av andra.

Bild
Forskaren Ylva Bjereld.
Ylva Bjereld forskar om hur deltagande i fritidsaktiviteter påverkar tonåringar som blivit mobbade. Foto: Privat
Foto: Privat

– Många föreningar arbetar redan aktivt mot mobbning. Förhoppningen är att resultat från den här studien kan bidra till att fler fritidsaktiviteter blir fria från mobbning. Då fungerar de som den trygga zonen som visat sig vara så värdefull, säger Ylva Bjereld.

Kontakt:

Ylva Bjereld, docent i socialt arbete

Telefon: 076-618 35 49

E-post: ylva.bjereld@socwork.gu.se

Vetenskaplig artikel: 

“Just shut out the world”: Bullied adolescents’ structured recreational and sports activities and their relationship to wellbeing and friendship (tandfonline.com)

Text: Louise Älgne

Om studien

Forskarna har undersökt hur deltagande i fritidsaktiviteter och idrotter påverkar tonåringar som blivit mobbade.

Studien är baserad på intervjuer med 20 svenska gymnasieelever med erfarenhet av mobbning under högstadiet. Datainsamlingen genomfördes under 2018–2019. Först besvarade 1091 gymnasieelever från nio olika skolor en enkät, där 190 elever rapporterade att de varit mobbade på högstadiet. Därefter intervjuades 20 elever med erfarenhet av mobbning på högstadiet. Den här studien bygger på intervjuerna.

Fokus är på fritids- och idrottsaktiviteter och hur det relaterar till vänskap och välbefinnande. Resultaten visar på tre områden där fritidsaktiviteten erbjuder:

  • En tillfällig fristad. Den som är mobbad i skolan kan lämna den rollen och fokusera på något annat.
  • Emotionell återhämtning. När ungdomarna känner sig trygga kan de släppa ut eller bearbeta negativa känslor till följd av mobbning.
  • Ett socialt sammanhang utanför skolan. Vänskap med jämnåriga och goda relationer till ledare bidrar till en känsla av social tillhörighet och positiv identitet.