Fritidsaktiviteter hjälper unga som är mobbade att må bättre
Välmåendet hos tonåringar som utsätts för mobbning blir bättre med aktiviteter på fritiden. Där får de känna samhörighet och lära sig nya färdigheter som har stor betydelse för att må bra, så länge den som mobbar inte är där. Det visar forskning från Göteborgs universitet.
Forskarna har undersökt hur deltagande i fritidsaktiviteter och idrotter påverkar tonåringar som blivit mobbade.
Studien är baserad på intervjuer med 20 svenska gymnasieelever med erfarenhet av mobbning under högstadiet. Datainsamlingen genomfördes under 2018–2019. Först besvarade 1091 gymnasieelever från nio olika skolor en enkät, där 190 elever rapporterade att de varit mobbade på högstadiet. Därefter intervjuades 20 elever med erfarenhet av mobbning på högstadiet. Den här studien bygger på intervjuerna.
Fokus är på fritids- och idrottsaktiviteter och hur det relaterar till vänskap och välbefinnande. Resultaten visar på tre områden där fritidsaktiviteten erbjuder:
- En tillfällig fristad. Den som är mobbad i skolan kan lämna den rollen och fokusera på något annat.
- Emotionell återhämtning. När ungdomarna känner sig trygga kan de släppa ut eller bearbeta negativa känslor till följd av mobbning.
- Ett socialt sammanhang utanför skolan. Vänskap med jämnåriga och goda relationer till ledare bidrar till en känsla av social tillhörighet och positiv identitet.