Porträtt på Johanna Eggers
Foto: Elin Andersson och Annie Rolén

Gästforskare från Danmark på JMG

Varje år kommer ett antal forskare från andra länder till Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG). Att ta emot gästforskare är viktigt för att stärka institutionens forskningsmiljö. Just nu är Johanna Eggers på besök för att utbyta erfarenheter med sina svenska kollegor.

Johanna Eggers kommer från Tyskland och arbetar idag i Danmark vid Syddansk Universitet (SDU). Hennes forskning rör sig i gränslandet mellan medie- och kommunikationsforskning och digital teknik.

Hon undersöker bland annat hur AI och medielandskapet samspelar och vad det kan få för konsekvenser i ett demokratiskt samhälle.  Med hjälp av digital teknik hoppas hon kunna göra det enklare att hitta trovärdiga nyheter och motverka desinformation.

Som en del av sina doktorandstudier på SDU besöker Johanna Eggers andra universitet för att få nya intryck och ta del av olika arbetssätt och kunskap. Hon har tidigare varit på Oslo Metropolitan University och besöker nu JMG under sex veckor.

Johanna Eggers är snart klar med sina doktorandstudier och kommer under sin tid på JMG fortsätta arbeta med sitt forskningsprojekt. Hon ser särskilt fram emot att utbyta erfarenheter med sina svenska kollegor och ta del av deras forskning och arbetsmetoder.

Jesper Strömbäck, prefekt med ansvar för forskning på JMG, är värd för Johanna Eggers under hennes tid här:

– För JMG är det väldigt roligt att Johanna har valt att gästforska hos oss! Hennes forskning är mycket intressant och angelägen och att det kommer gästforskare som Johanna stärker vår forskningsmiljö och våra internationella nätverk.

Text och bild: Elin Andersson och Annie Rolén