Bild
En person sitter vid ett bord och skriver på en dator.
Foto: Anna Shvets
Länkstig

Gemensam läroplan ska förbättra HBTQ+ kompetenserna i Norden

Publicerad

Forskare vid Göteborgs universitet får tillsammans med universitet i Finland och Norge forskningsmedel för ett nordiskt samarbete. De ska ta fram digitalt utbildningsmaterial till människobehandlande yrkesutbildningar som leder till ett bättre bemötande för HBTQ+ personer i Norden.

Det nordiska forskningsprojektet vill erbjuda en läroplattform med lättillgänglig information som höjer HBTQ+-kompetensen inom högre utbildningsprogram. Tillsammans med forskare vid Helsingfors universitet i Finland och Oslo Metropolitan University i Norge ska Siri Lindqvist och Heikki Tikkanen, vid Göteborgs universitet, ta fram en flerspråkig nordisk digital läroplan.  

Hej Siri och Heikki. Ni är forskare i socialt arbete vid Göteborgs universitet och har nyligen fått pengar för ett nordiskt forskningsprojekt. Projektet vill ta fram en gemensam läroplan om HBTQ+-frågor. Varför är det viktigt att forska om?

– Många yrkesverksamma känner sig osäkra på hur de ska hantera HBTQ+ frågor i jobbet. Vi vet dessutom att HBTQ+ personer ibland drar sig för att delge viktig information som relaterar till deras identitet, och ibland även undviker eller skjuter på att söka vård på grund av minoritetsstress, säger Heikki.

– Vi vill underlätta för båda grupperna med lättillgänglig kunskap som leder till ett bättre bemötande för HBTQ+ personer, säger Siri.

Vilken roll har ni i projektet?

– Vi båda är och kommer vara med i planerandet av projektet. Jag kommer vara med i att genomföra och skriva en första artikel kring kunskapsläget kring utbildningar i HBTQ+ frågor på master- och kandidatnivå i människobehandlande yrkesutbildningar, säger Siri.

– Därefter kommer framför allt våra finska kollegor driva projektet tillsammans med studenter och HBTQ+ organisationer. Slutligen kommer jag och Siri tillsammans med hela gruppen att formulera, utvärdera och testa den flexibla kursmodul, fyller Heikki i.

Hur ska läroplanen fungera?

– Tanken är att kursupplägget ska finnas tillgängligt online. Klipp med videoundervisning, texter och reflektionsuppgifter ska göra att kursen är färdig att ta till sig, för såväl nuvarande studenter, yrkesverksamma som lärare som vill förbättra sin undervisning, förklarar Heikki.

Projektet startar januari 2025 och pågår till augusti 2026. Därefter förväntas den flerspråkiga digitala plattformen vara klar för att förbättra HBTQ-kunskaperna inom socialt arbete och hälso- och sjukvården.

– Vi ser att de nordiska länderna har mycket gemensamt. Den grundläggande utbildningen ska därför kunna användas av alla länderna. Det kommer finnas översatt material till de olika språken och olika översättningar i text till videoundervisning, säger Siri.

Projektet får medel från Nordisk LGBTI-fond som administreras av Nordisk information för kunskap om kön på uppdrag av Nordiska ministerrådet. Fonden syftar till att stimulera nordiska samarbeten inom lgbti-området. 

Vad innebär forskningsbidraget för projektet?

– Vi är tacksamma och glada över att Nordiska ministerrådet för HBTQ+ forskning om hälsa och livsvillkor har gett oss äran att ro detta projekt i land, säger Siri. 

Text: Louise Älgne

Om forskningsprojektet
  • Projektet använder sig av ett samskapande tillvägagångssätt som involverar studenter, frivilligorganisationer och experter.
  • Vill skapa en digital läroplan som är tillgänglig på finska, svenska, norska och engelska.
  • Läroplanen innehåller moduler som täcker sexuell och genusrelaterad mångfald, livsförloppsperspektiv och HBTQ+-frågor inom socialt arbete och hälso- och sjukvård.
  • Läroplanen kommer att finnas på en digital plattform och göras tillgänglig för studenter, yrkesverksamma och lärare.
  • Forskningsbidraget är på 490 768 DKK.

Källa: Nordisk information för kunskap om kön (nikk.no)