Susan Croft
Foto: Astrid von Rosen

Gränsöverskridande samarbete om feministisk teaterhistoria

Susan Croft, feministisk teaterhistoriker och chef för Unfinished Histories besökte Centrum för kritiska kulturarvsstudier i början av juni.

Unfinished Histories

Susan Croft arbetar just nu med ”FYFFI 1: Radical Rediscovery: Feminist Plays of the 1960s to 80s", för att fira att det är 50 år sedan den första Women's Theatre Festival ägde rum i Storbritannien.

Unfinished Histories började med att samla berättelser om den första festivalen. Femtio år efteråt, som en del av FYFFI 1, tittar vi på vad som uppnåddes. Vi återupptäcker och firar förlorat arbete och undersöker var kvinnor och icke-binära befinner sig nu, berättar Susan Croft.

Göteborgsbesök

I Göteborg träffade Susan Croft teaterhistorikern Birgitta Lindh Estelle för att utbyta kunskap om kvinnliga dramatikers historia, och teaterchefen och forskaren Fia Adler Sandblad för att diskutera feministiska och fysiska teaterkopplingar mellan Storbritannien och Sverige.

Astrid von Rosen, föreståndare för Centrum för kritiska kulturarvsstudier (CCHS), menar att Susan Crofts besök är avgörande för att visa vad kritiska kulturarvsstudier kan göra.

Hennes forskning har en stark koppling till de banbrytande resultaten från CCHS-projektet Expansion och mångfald. CCHS nya forskningstema Gräv där du står kommer att bidra till att föra detta samarbete vidare.