Universitetets huvudbyggnad i Vasaparken, Göteborg.
Universitetets huvudbyggnad i Vasaparken i Göteborg.
Foto: Johan Wingborg

Hanna Stjärne ny ordförande i GU:s styrelse

Hanna Stjärne blir ny ordförande i Göteborgs universitets styrelse. Det beslutet fattade regeringen den 12 september.
Styrelsen får dessutom tre nya ledamöter samtidigt som fyra av de nuvarande ledamöterna sitter kvar.

Hanna Stjärne, VD på SVT.
Foto: Janne Danielsson/SVT

Hanna Stjärne är journalist och har haft flera förtroendeuppdrag inom mediebranschen, bland annat som medlem i juryn för Stora Journalistpriset. Hon har också varit vd för UNT-koncernen där bland annat Upsala Nya Tidning ingår. Sin nuvarande tjänst, som vd för Sveriges Television, tillträdde hon i januari 2015. Hon kommer dock att lämna denna befattning vid årsskiftet och istället tillträda som verkställande direktör för Nobelstiftelsen den 1 januari 2025. Det innebär att hon kan förordnas som ordförande först från detta datum.

Under perioden 1 oktober till 31 december 2024 kommer därför nuvarande vice ordförande Ann-Sofi Lodin att förordnas som ordförande.

Ytterligare tre nya ledamöter

Den nya styrelsen får dessutom tre nya ledamöter. Bland dem finns Björn Stensaker, professor och vicerektor för utbildning vid Universitetet i Oslo, samt expert på reformer och förändringsprocesser i högskolevärlden.

Ny ledamot är också Göran von Sydow, statsvetare och direktör för Svenska institutet för europapolitiska studier (Sieps), som är en statlig myndighet med uppdrag att analysera EU:s utveckling och svensk Europapolitik.

Den tredje nya ledamoten är Nils Öberg, filosofie doktor i statsvetenskap samt generaldirektör vid Försäkringskassan.

Den nya styrelsens mandatperiod är 1 oktober 2024–30 april 2028.

Fyra ledamöter från den nuvarande styrelsen kvarstår: Maja Fjaestad, Johan Hyllner, Ann-Sofi Lodin samt Lisbeth Schultze.

Av: Eva Lundgren

Regeringen har fattat beslut om följande nya ledamöter i Göteborgs universitets styrelse
  • Ordförande: Hanna Stjärne (tillträder 1 januari 2025, fram till dess är Ann-Sofi Lodin ordförande)
  • Nya ledamöter: Björn Stensaker, Göran von Sydow samt Nils Öberg
  • Ledamöter som sitter kvar: Maja Fjaestad, Johan Hyllner, Ann-Sofi Lodin samt Lisbeth Schultze

Styrelsen består också av företrädare för lärarna och studenterna och även facket har yttranderätt.