Bild
Vinnarna av Affärsspelet 2024
Foto: Simon Fredling Jack
Länkstig

Här är vinnarna av affärsspelet 2024

Publicerad

Under en intensiv vecka fick förstaårsstudenterna på Ekonomie kandidatprogrammet och Bachelor's Programme in Business and Economics, möjligheten att använda sina teoretiska kunskaper i företagsekonomi i praktiken. Företagsspelet 'The Blue Connection' var en lärorik upplevelse för studenterna som Handelshögskolan vid Göteborgs universitet pratat med.

Under företagsspelet 'The Blue Connection' fick studenterna i uppdrag att leda en omvandling av ett företag från en traditionell affärsmodell till en mer hållbar och cirkulär modell. I år var det första gången studenter från Handelshögskolans nystartade engelskspråkiga ekonomie kandidatprogram deltog i affärsspelet. Dian Mamiranian och hans lag blev de första någonsin att vinna tävlingen. 

Det här affärsspelet var en otrolig lärdom

– Jag ser verkligen fram emot att gå ut i verkligheten och arbeta. Det här affärsspelet var en otrolig lärdom. Om den verkliga världen ens är något i närheten av spelet, så vill jag bara ut där och köra, säger Dian Mamiranian, student på Bachelor's Programme in Business and Economics. 

Under spelets gång genomfördes regelbundna avstämningar inom de olika delgrupperna och samlade instruktioner för hela gruppen. Studenterna tävlade i grupper om fyra för att uppnå högsta möjliga vinst.

Vare sig vi hade vunnit eller inte så hade jag fortfarande tagit med mig mycket från denna vecka

För förstaårsstudenterna på det svenskspråkiga Ekonomie kandidatprogrammet var det två lag som vann detta år. Ett av de lagen bestod av Viggo Öhrn och hans kamrater, och de är nöjda efter vinsten. 

– Vare sig vi hade vunnit eller inte så hade jag fortfarande tagit med mig väldigt mycket från denna vecka. Det gav en möjligheten att utöva företagsekonomi i praktiken, säger han. 

– Vi som går denna utbildningen är ju här på grund av en anledning, och i vår grupp så är vi intresserade av ekonomi och vi vill kunna driva företag en vacker dag kanske, och kunna göra bra finansiella beslut, och det här var en exemplarisk mall för att se hur bra vi är på att ändra på saker, säger Viggo Öhrn. 

Det har varit väldigt intensivt

I motsats till vissa andra spel på marknaden är vinsten i The Blue Connection nära kopplad till ett hållbarhetsindex. För att generera betydande vinst måste studenterna beakta deras företags hållbarhetspåverkan. Att arbeta med cirkularitet var något som samtliga vinnande lag upplevde att de lyckades väl med. 

Men det har inte bara varit guld och gröna skogar under spelets gång. Samtliga studenter har kämpat hårt. Och Teo Bernard Haukur Jóhansson och Petter Nilsson var endast ett lag om två personer. 

– Det har varit väldigt intensivt, det måste ändå sägas, vi har ju varit ganska besatta av det här spelet, men vi känner stor glädje av att det gick så bra, säger Teo Bernard Haukur Jóhansson. 

Text: Simon Fredling Jack, kommunikatör, Företagsekonomiska institutionen


Område
Student