Gruppbild på stentrappan vid universitetets huvudbyggnad.
Tandläkarexamen 2024!

Härliga examenstider!

Avslutningen för vårterminen innebär ljuva examenstider på Sahlgrenska akademin. Här gör vi nedslag i några av våra tidigare studenters högtidliga tillfällen.

De slutar nu vara studenter och blir istället kollegor, inom bristyrken där det finns ett stort behov av deras kompetenser. Men en examen från universitetet är ändå bara början på det livslånga lärande som krävs för de arbeten de nu kan få legitimation för att utföra. En varm hälsning från många lärare under examenshögtiderna var att de tidigare studenterna alltid är varmt välkomna tillbaka till universitetet för att fortsätta sin personliga utveckling inom sitt expertområde.

Studenter i gruppbild tagen utomhus
Biomedicinska analytiker är ett för många okänt bristyrke. Nu väntar ett roligt och varierande yrkesliv!
Foto: Camilla Hesse

Först ut var att ta examen de 42 nyutexaminerade biomedicinska analytikerna, vars högtid hölls i konferenscentrum Wallenberg. Studenterna uppvaktades av nära och kära. Förutom ett antal tal bjöd firandet också på ett quiz och ett bildspel från studietiden. Nu väntar sommarjobb inom olika laboratoriemedicinska verksamheter eller inom klinisk fysiologi.

Fem talare samlade på gruppbild.
Sahlgrenska akademis prodekan Magnus Simrén, till vänster, och läkarprogramskommitténs viceordförande Anne Uv till vänster. Sam Polesie var studenternas utvalda högtidstalare. Studenternas konferencierer Sabrina Oriakhel och Markus Andersson.
Foto: Elin Lindström

Ett flertal program genomförde sina examensceremonier i universitetets vackra aula i Vasaparken. 112 nya läkare examinerades under pompa och ståt, med fina framföranden av talangfyllda studenter och en rad engagerande tal.

Kalle och Hannes finklädda på universitetets pampiga stentrappa, omringade av kurskamrater.
Kalle Jakobsson och Hannes Nilsson tycker båda att det känns märkligt och overkligt att ta examen från läkarprogrammet, men samtidigt är det en bra känsla. Kalle blir nu underläkare på Sahlgrenska, och Hannes flyttar till Hässleholm.
Foto: Elin Lindström
Sadaf och Winnie på den pamiga stentrappan omgiven av kurskamrater.
Även Sadaf Timori och Winnie Teow tar läkarexamen med blandade känslor. - Det har skapat starka band med alla kurskamrater. Jag hoppas att vi kommer träffas igen!
Foto: Elin Lindström

65 nya apotekare firades också med varma gratulationer. Läraren och överapotekaren Sara Sjöberg uppmanade alla examinander att ta för sig av de möjligheter som den breda och djupa utbildningen gett dem:
– Var stolta över det ni kan och ödmjuka för att lära er mer!

Mustafa och Rita inne i aulan i folkvimlet.
Mustafa Hydar och Rita Alkabra, apotekarprogrammet: – Det har varit väldigt tuffa år, men såklart jätteroliga. Det här är en karriär som jag har strävat efter så länge, så äntligen! säger Mustafa.
Foto: Josefin Bergenholtz
Daniel utanför ktrkan med blommor i handen.
Daniel Blom, sjuksköterskeprogrammet: – Det känns fantastiskt att vara klar, jag är jätteglad idag! Det har varit en väldigt bra utbildning, väldigt forskningsbaserad. Jag är verkligen nöjd.
Foto: Lovisa Aijmer

Nelly med blommor utanför kyrkan.
Nelly Wahlström, examen röntgensjuksköterskeprogrammet: – Det känns otroligt, jätteskönt! Och extra kul att få stå här nu med mina kursare. Det bästa tycker jag har varit all praktik som gjort att man kommit in i arbetet.
Foto: Lovisa Aijmer
Rebecca och Erik strålar i kapp med blommor i händerna.
Rebecca Rosberg och Erik Ekström, fysioteraputer. – Vi har lärt oss så mycket och utvecklats som personer, säger Rebecca, och Erik fyller i: – Vi har också haft en otrolig gemenskap och varit ett mycket tajt gäng!
Foto: Josefin Bergenholtz

Gruppbild på scenen av de nya tandgygienisterna.
Ett tjugotal nyutexaminerade tandhygienister examinerades. Sara Hellman höll de nyblivna tandhygienisternas tal i aulan i Vasaparken. Peter Lingström, prefekt för Institutionen för odonotolgi, delade ut blommor.
Foto: Sophia Löfqvist Elfvén
talare i talarstolen på scenen.
Även de nyblivna tandteknikerna hyllades med tal och blommor.
Foto: Sophia Löfqvist Elfvén
studenter på rad på podiet - mycket galda och stolta!
Efter att ha genomgått vår kompletteringsutbildning under två terminer är nu de här tandläkarna med tidigare utbildning från land utanför EU/EES redo att ta steget ut i arbetslivet!