Bild
Valaffisch från 1024
Under många år var referenserna till olika grupper ganska stereotypa. Affischerna pryddes med män som gestaltade allmänna väljare, arbetare, olika yrkesgrupper med mera. Ibland kom kvinnor med.
Länkstig

Hur ser väljaren ut?

Hos de frisinnade en man i kostym, medan Kommunisterna valde en kamrat i blåblus och Socialdemokraterna en pappa med barn.
I veckans Propagandainspektionen skriver Nicklas Håkansson om hur partiernas kampanjmakare genom tiderna använt valaffischer för att visa vem de vänder sig till.

På de frisinnades valaffisch från 1924 är det troligt att den välkammade och propert klädda väljaren står för hela väljarkåren och inte någon specifik grupp. Och det individualiserade tilltalet – ”på dig kan utgången bero” – är i linje med den liberala ideologin hos de frisinnade.

Nicklas Håkansson, forskare vid JMG, skriver om flera exempel på hur partier använt valaffischer genom historien för att gestalta sina väljargrupper.

Läs hela Nicklas Håkansson text på Propagandainspektionen. Där bjuder JMG:s forskare på skatter ur sin stora samling av valaffischer och delar med sig av sin kunskap om valkampanjer – nya inlägg varje vecka fram till valet.

Klicka här för att läsa hela inlägget på Bengt Johanssons blogg!