- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Nicklas Håkansson
Nicklas Håkansson
Universitetslektor
Institutionen för journalistik, medier och kommunikation JMGOm Nicklas Håkansson
Nicklas Håkansson är docent och universitetslektor i medie- och kommunikationsvetenskap vid JMG. Han har doktorsexamen i statsvetenskap från Göteborgs universitet.
Bakgrund
Examina
- FD i statsvetenskap 2000
- FL i statsvetenskap 1996
- FK (statsvetenskap, medie- och kommunikationsvetenskap, idéhistoria)1993, samtliga vid Göteborgs universitet.
Anställningar
- Göteborgs universitet, medie- och kommunikationsvetenskap: universitetslektor 2011-
- Högskolan i Halmstad, statsvetenskap: universitetslektor 2003-2011
- Högskolan Väst: medie- och kommunikationsvetenskap, universitetslektor 2001-2003, universitetsadjunkt 2000-2001
- Göteborgs universitet, statsvetenskap: doktorand 1996-1999
- Göteborgs universitet, Centrum för studier av offentlig sektor (CEFOS): forskare 1999-2003
- Gästforskare: Dept of Politics and Economics, Nottingham Trent University 1997-1998; Institutt for samfunnsforskning ISF, Oslo 2002
Forskningsområden
Mina forskningsintressen återfinns inom fältet politisk kommunikation, särskilt politiskt språk/retorik och politisk propaganda.
Forskningsinriktningen kan karaktäriseras som liggande i skärningspunkten mellan statsvetenskapliga frågeställningar om förutsättningar för demokratisk offentlighet och opinionsbildning å ena sidan och medie- och kommunikationsvetenskapliga om journalistik och medieförändringar å den andra. Teoretiskt berör jag såväl demokratiteorier som teorier om opinionsbildning och mediernas betydelse i det offentliga samtalet.
Nyckelord: Politisk kommunikation, opinionsbildning, politisk retorik och propaganda, valrörelser, journalistik och politik.
Pågående forskning
Det politiska ansvarsutkrävandets medialisering - svenska mediers gestaltning av miljö- och industrikriser under fyra decennier (Projektledare: Bengt Johansson). Anslagsgivare: Vetenskapsrådet.
Hundra års valaffischer: Medborgarsyn och kommunikationsstrategier i en seglivad kampanjkanal (Ridderstads stiftelse för historisk grafisk forskning.) Övriga deltagare är Bengt Johansson och Orla Vigsø.
Avslutade forskningsprojekt
Political Communication Cultures in Western Europe (European Science Foundation (ESF)/Eurocores/Vetenskapsrådet 2008-10). Projektledare prof Barbara Pfetsch, Freie Universität Berlin. Huvudforskare Sverige: Nicklas Håkansson. www.communication-cultures.de
Att hålla ord: partiers löftesgivande och löftesuppfyllande (Vetenskapsrådet 2008-11). Övriga deltagare: prof Henrik Oscarsson, Göteborgs universitet (projektledare) samt FD Elin Naurin, Göteborgs universitet.
Undervisning
Medie- och kommunikationsvetenskap (MKV):
- Kandidatprogram + fristående kurser: opinionsbildning, offentlighet, politisk kommunikation
Programansvarig för det internationella masterprogrammet i politisk kommunikation (POLCOM):
- Political Communication 30hp, Citizens, Politicians and the Media, 15hp
Handledning och examination av uppsatser i MKV och journalistik:
- Kandidat, magister, master
Handledning på forskarutbildningen i journalistik, medier och kommunikation
Bilder
Fler bilder, även högupplösta, finns i universitets bilddatabas. Sök på personens namn eller på JMG.
-
Visual Personalization in the 2019 EU Election
Campaign
Tom Carlson, Nicklas Håkansson
Novelli, E., Johansson, B., Wring, D. (eds) The 2019 European Electoral Campaign. Palgrave Macmillan, Cham. https://doi-org.ezproxy.ub.gu.se/10.1007/978-3-030-98993-4_4 - 2022 -
Partiledardebatter i hybridmediernas
tid
Nicklas Håkansson
Snabbtänkt 2.0.22: Reflektioner från valet 2022 av ledande forskare - 2022 -
Vänster, höger, GAL & TAN: Två politiska dimensioner i mediernas
valrörelsebevakning.
Nicklas Håkansson
Gardeström, E & Truedson, L (2020) Sanning, förbannad lögn och journalistik – om journalistikens anspråk på att säga sanningen. - 2020 -
Swedish Election Debates. A Long Tradition Adapting to New
Times
Nicklas Håkansson, Bengt Johansson
Routledge International Handbook on Electoral Debates by Julio Juárez-Gámiz, Christina Holtz-Bacha, Alan Schroeder - 2020 -
Sweden
Bengt Johansson, Nicklas Håkansson
2019 European elections campaign. Images, topics, media in the 28 Member States (E. Novelli & B Johansson (eds.) - 2019 -
Nyheter i public service och kommersiella etermedier: en
jämförelse
Nicklas Håkansson
Handbok i journalistikforskning. Andra reviderade upplagan - 2019 -
Ojämställda bilder: Kvinnor och män på svenska
valaffischer
Nicklas Håkansson, Bengt Johansson, Orla Vigsø
Holgersson, U & Wängnerud, L (red, 2018) Rösträttens århundrade : kampen, utvecklingen och framtiden för demokratin i Sverige - 2018 -
En kampanjkanalernas
dinosaurie?
Nicklas Håkansson
Snabbtänkt - reflektioner från valet 2018 av ledande forskare - 2018 -
From Propaganda to Image Building: Four Phases of Swedish Election Poster
History
Nicklas Håkansson, Bengt Johansson, Orla Vigsø
Holtz-Bacha C. & Johansson B. (eds.). Election Posters Around the Globe - 2017 -
Filmer, affischer och en massa pengar – partiernas valreklam
2014
Nicklas Håkansson, Bengt Johansson, Orla Vigsø
Johansson B. & Truedsson (red.). När makten står på spel: Journalistik i valrörelser - 2017 -
Negotiating politicians' responsibilities in news
interviews
Mats Ekström, Monika Djerf-Pierre, Bengt Johansson, Nicklas Håkansson
Journalism Practice - 2016 -
Promising ever more: An empirical account of Swedish parties' pledge making during 20
years
Nicklas Håkansson, Elin Naurin
Party Politics - 2016 -
The Mediatization of Political Accountability: Politics, the News Media Logic and Industrial Crises in the 1980s and
2000s
Monika Djerf-Pierre, Mats Ekström, Nicklas Håkansson, Bengt Johansson
Making Sense of Mediatized Politics. Theoretical and Empirical Perspectives - 2015 -
Media logics and changes in news
reporting
Patrick Donges, Nicklas Håkansson, Günther Lengauer
Pfetsch, B. (ed.). Political Communication Cultures in Western Europe: Attitudes of Political Actors and Journalists in Nine Countries. - 2014 -
Politik i det offentliga rummet. Svenska valaffischer
1911-2010
-
From propaganda to image building: Four phases of Swedish election poster
history.
Nicklas Håkansson, Bengt Johansson, Orla Vigsø
XVII Nordic Political Science Congress (NOPSA), Göteborg 12-15.08.2014. - 2014 -
The Mediatization of Political Accountability - Politics, the news media logic and industrial crises in the 1980s and
2000s
Monika Djerf-Pierre, Mats Ekström, Nicklas Håkansson, Bengt Johansson
Journalism Studies - 2014 -
Democratic demands on the
media
Nicklas Håkansson, Eva Mayerhöffer
Political Communication Cultures in Western Europe: Attitudes of Political Actors and Journalists in Nine Countries. Barbara Pfetsch (ed.) - 2014 -
Enter the professionals: Shifting logics of election broadcasts in
Sweden
Peter Esaiasson, Nicklas Håkansson
Djerf-Pierre M. & Ekström M. (eds.). A History of Swedish Broadcasting - 2013 -
Changing party strategies in election campaigns? An investigation of 4000 election promises during 20 years in
Sweden
Nicklas Håkansson, Elin Naurin
Midwestern Political Science Association’s Meeting, Chicago. Panel 26-9 Party Behavior and Electoral Systems - 2013 -
Who is the citizen? A century of voter appeals in Swedish election posters in light of changing voting behaviour and political
communication.
Nicklas Håkansson
ECREA 4th European Communication Conference, Political Communication section, Istanbul, 24-27.10.2012 - 2012 -
News Media in the Pledge Chain: Mediated election Pledges in
Sweden.
Nicklas Håkansson, Elin Naurin
Paper prepared for the XVI Nordic Political Science Congress (NOPSA) - 2011 -
Great expectations: Elites' democratic demands on the
media
Nicklas Håkansson, Eva Mayerhöffer
Paper presented at the Annual Conference of the International Communication Association (ICA), Singapore - 2010 -
‘Great Expectations: Elites’ democratic demands on the
media’
Nicklas Håkansson, Eva Mayerhöffer
Paper presented at the Annual Conference of the International Communication Association (ICA), Singapore 22-26.6 2010. - 2010 -
Political Communication Cultures: Brief summary of findings from the Swedish
study
Nicklas Håkansson
2009 -
The citizen in Swedish election posters
1908-1936
Nicklas Håkansson
Paper presented at the 19th Nordic Conference for Media and Communication Research’, Karlstad 13-15 August 2009 - 2009 -
’Den medialiserte politikken’ av Toril Aalberg & Anders Todal Jenssen
(red.)
Nicklas Håkansson
Tidsskrift for Samfunnsforskning - 2009 -
Att hålla ord: partiers löftesgivande och
löftesuppfyllande
Henrik Oscarsson, Elin Naurin, Nicklas Håkansson
Statsvetenskaplig Tidskrift - 2008 -
”Opinion og demokrati” av Ragnar
Waldahl
Nicklas Håkansson
Sosiologisk Tidsskrift - 2008 -
The same chatter wherever you go? Media logic and politicians’ discourse in TV election
debates
Nicklas Håkansson
Paper presented at the XX IPSA World Congress, Fukuoka, Japan, 09.07 – 13.07, 2006. - 2006 -
Medierna och den undflyende
medborgarkunskapen
Nicklas Håkansson
Hanna Bäck & Mikael Gilljam (red.) Valets mekanismer. - 2006 -
Politiker och journalister: kamp om presentation och
representation
Nicklas Håkansson
Lars Nord & Jesper Strömbäck (red.) Medierna och demokratin. - 2004 -
Besked ikväll! : Valprogrammen i svensk radio och
tv
-
Partiernas fotfolk om skilda
valdagar
Nicklas Håkansson
Skilda valdagar och vårval? - 2001 -
Val på
våren?
Henrik Oscarsson, Nicklas Håkansson
Skilda valdagar och vårval? - 2001 -
Argumentative and symbolic discourse in Nordic electoral
debate
Nicklas Håkansson
Instead of the Ideal Debate: Doing Politics and Doing Gender in Nordic Political Campaign Discourse. - 2001 -
Framing the tunnel : Local news media and the Hallandsås toxic leak
1997
Nicklas Håkansson
2000 -
Valretorik : Om politiskt språk i
partipropagandan
Nicklas Håkansson
1999 -
Election Rhetoric of Political Parties: An Appraisal and a
Proposal
Nicklas Håkansson
Javnost-The Public - 1997 -
Kampanj med liten
betydelse
Nicklas Håkansson
Ett knappt ja till EU: Väljarna och folkomröstningen 1994. M Gilljam & S Holmberg (red) - 1996 -
Svenska valfrågor. Partiernas valdebatt
1902-1994
Martin Brandorf, Peter Esaiasson, Nicklas Håkansson
Statsvetenskaplig tidskrift - 1996 -
Valbudskap med variation : Ja- och nej-propaganda i folkomröstningsdebatten
1994
Nicklas Håkansson
1996 -
Bildligt talat: Metaforer och bildspråk i svenska partiledardebatter
1932-1991
Nicklas Håkansson
Statsvetenskaplig Tidskrift - 1995