Forskningsteamet
Forskningsteamet Track-and-Field Master Athletic Cohort (TaFMAC

IKI bidrar till forskning vid Veteran-VM i friidrott 2024 i Göteborg

Institutionen för kost- och idrottsvetenskap (IKI) är delaktig i forskningsteamet vid den pågående internationella friidrottstävlingen World Masters Athletics Championships 2024 (13–25 augusti) i Göteborg.

– I projektet Track-and-Field Master Athletic Cohort (TaFMAC) genomför vi flertalet olika mätningar för att se vad som karaktäriserar de individer som fortsätter att idrotta genom hela livet, bland annat den biologiska åldrandeprocessen, säger universitetslektor Daniel Arvidsson. Varje år i 10 år kommer forskarteamet att vara med vid tävlingarna.

Veteran-VM i friidrott erbjuder en unik möjlighet för idrottare över 35 år att tävla på global nivå, oavsett bakgrund. Till tävlingarna väntas över 8 000 deltagare från 100 länder. Denna gång är arrangemanget starkt fokuserat på hållbarhet med initiativ för att minska koldioxidavtrycket och säkerställa miljövänliga evenemang.

Här kan idrottare utmana sig själva i allt från sprint till långdistanslöpning och visa att ålder bara är en siffra. Göteborg skriver historia som den första staden att vara värd för mästerskapet två gånger. Från IKI deltar universitetslektor Beatrix Algurén, som både är idrottsutövare och funktionär.

– Det ska bli spännande att få träffa aktiva ’äldre’ från så många olika länder. Glädjande att alla kan delta oberoende prestationsnivå! Som funktionär hjälper jag med resultatrapportering i appen Roster Athletics under två dagar.

Även universitetslektor och prefekt Frode Slinde deltar som funktionär vid löptävlingarna på Ullevi.

– Jag såg ett upprop på Facebook under semestern och tänkte att detta är ett utmärkt tillfälle att få ett nytt perspektiv på idrott för min del. Jag har inte varit funktionär tidigare och hoppas på relativt enkla arbetsuppgifter. Idrotten i Sverige bygger ju till stor del på ideella krafter så nu drar jag ett strå till stacken.

Text: Helena Svensson