Skidåkare gör en volt

Internationellt symposium för elitidrott

I november är det dags för det 22a internationella symposiet Evidence-Based Practices for Elite Sport, där idrottsforskare från de nordiska länderna kommer att föreläsa. Institutionen för kost- och idrottsvetenskap (IKI) representeras av professor emeritus Claes Annerstedt och docent Astrid Schubring.

Symposiet arrangeras av fakulteten för idrotts- och hälsovetenskap på Jyväskylä universitet, Finland i samarbete med Finnish Institute of High Performance Sport KIHU och nätverket Scandinavian Network for Elite Sport (SNE), i vilket IKI ingår, och riktar sig bland annat till sport- och träningscoacher, forskare, beslutsfattare, företag och personliga tränare.

– Symposiet får nu en bra omstart efter en Covid-19-relaterad paus i SNE-nätverkens tematiska seminarier. Det ger möjlighet för forskare, praktiker och studenter i de nordiska länderna att träffas och diskutera den senaste elitidrottsforskningen. Föreläsare kommer från Finland, Norge, Danmark och Sverige och sessionerna täcker ämnen som sträcker sig från idrottsteknologi, till kost, coaching, dubbla karriärer, IOK-policyer och lagsporter. Det finns något för alla, berättar Astrid Schubring.

Värdfakulteten för idrotts- och hälsovetenskap har satt ihop ett ambitiöst program. Varför reagerar människor olika på träning? Nya tekniska innovationer inom vintersporten och höghöjdsträning på stimulerande höjd är några av de titlar som kommer att presenteras. Docent Astrid Schubrings föreläsning heter How to become world-class? Social science perspectives on athletes’ pathways to the top, och säger så här om den.

– Claes Annerstedt och jag föreläser i en session om Athlete Development and Coaching. Jag presenterar utvalda resultat från en studie som vi just har avslutat om idrottares karriärutveckling till världsklassnivå, säger Astrid Schubring.

Text: Helena Svensson

Information om Evidence-Based Practices for Elite Sport 2-4 november 2022

Registreringen till symposiet öppnar 5 september.

Evidence-Based Practices for Elite Sport kan följas online.

22nd International Symposium: Evidence-Based Practices for Elite Sport (jyu.fi)

Scandinavian Network for Elite Sport (projects.au.dk)