Invigning av Herbert Blomstedt Collection - en unik samling

Herbert Blomstedt Göteborgs universitetsbibliotek inviger torsdagen den 21 maj en unik samling, Herbert Blomstedt Collection. Samlingen är donerad av Herbert Blomstedt som är en av världens främsta dirigenter.

För fyra år sedan donerade Herbert Blomstedt sitt privata bibliotek till Göteborgs universitet. Samlingen består av noter, partitur med dirigentens egna anteckningar, korrespondens, musiklitteratur och musikalier, handskrifter och faksimilutgåvor av gamla handskrifter samt fack- och skönlitteratur. Bland annat ingår en unik musiksamling från Östanå Slott i Uppland som bland annat består av handskrivna noter från 1700-talet. Omfattningen av den generösa donationen är ungefär 500 hyllmeter.

Herbert Blomstedt Collection finns nu uppställd på Humanistiska biblioteket i Göteborg. Det mest värdefulla materialet förvaras i bibliotekets raritetskammare. Samlingen är i och med detta tillgänglig för studier och forskning.

Torsdagen den 21 maj invigs Herbert Blomstedt Collection. I samband med invigningen talar Herbert Blomstedt om sitt livslånga boksamlande under rubriken Att få ligga skavfötters med Shakespeare.

Journalister är välkomna att var med vid invigningen. Vänligen anmäl deltagande till kommunikatör Pauline Sjöberg på telefon 031–786 6547 eller via e-post pauline.sjoberg@ub.gu.se.

För information om Herbert Blomstedt Collection kontakta universitetsbibliotekarie Anders Larsson på telefon 031–786 1713 eller via e-post anders.larsson@ub.gu.se.

Datum: torsdagen den 21 maj
Tid: klockan 12.00–13.30
Plats: Humanistiska biblioteket, Renströmsgatan 4, Göteborg

Fakta

Herbert Blomstedt Collection visar på dirigentens breda intresse för musik, konst, litteratur och vetenskap. Boksamlandet har varit ett viktigt sätt för Herbert Blomstedt att sätta sig in i kulturer och länder han verkar i. Samlingen väcker frågor vad detta breda kulturintresse kan ha inneburit för Blomstedts konstnärliga utveckling.

Om Herbert Blomstedt
Herbert Blomstedt föddes 1927 i Massachusetts i USA av svenska föräldrar. Efter några år återvände familjen till Sverige. Herbert Blomstedt räknar framför allt Göteborg som sin uppväxtstad och här har han fått sin första musikutbildning. Herbert Blomstedt har även studerat vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm samt musikforskning vid Uppsala Universitet. Vidare har han studerat dirigering för bland andra Igor Markevitch och Leonard Bernstein, nutida musik i Darmstadt samt barockmusik och uppförandepraxis vid Schola Cantorum i Basel. Han debuterade med Kungliga Filharmonikerna 1954.

Herbert Blomstedt räknas som en av världens främsta dirigenter och framträder med de mest etablerade och välrenommerade symfoniorkestrarna i världen. Han har varit chefsdirigent för följande orkestrar:

1954–1962: Norrköpings symfoniorkester, Sverige
1962–1968: Oslo Filharmoniske orkester, Norge
1967–1977: Danska radions symfoniorkester, Danmark
1975–1985: Säschsische Staatskapelle, Dresden,Tyskland
1977–1982: Sveriges Radios symfoniorkester, Sverige
1985–1995: San Francisco Symphony Orchestra, USA
1996–1998: NDR Sinfonieorchester, Hamburg, Tyskland
1998–2005: Gewandhausorchester, Leipzig, Tyskland

Herbert Blomstedt är i högsta grad en aktiv dirigent och han är hedersdirigent för ett antal orkestrar. Han har fått ett stort antal priser och utmärkelser. År 2012 erhöll han Serafimerorden ”för synnerligen framstående insatser för svensk musik”. Han är ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien sedan 1965. Vid Herbert Blomstedts 80-årsdag instiftade Kungliga Musikaliska Akademien Herbert Blomstedtstipendiet som vartannat år delas ut till en ung dirigent.

1999 utnämndes Herbert Blomstedt till den förste hedersdoktorn vid Göteborgs universitets konstnärliga fakultet. Han har medverkat i utbyggnaden av den internationella masterutbildningen för orkestermusiker (Swedish National Orchestra Academy) vid Göteborgs universitet.