Johan Woxenius-porträtt
Foto: Isac Lundmark

Johan Woxenius tilldelas Håkan Frisingers pris

Johan Woxenius, professor i sjöfartens transportekonomi och logistik, har tilldelats Håkan Frisingers pris. Det delas årligen ut av Håkan Frisingers stiftelse för transportmedelsforskning till en framstående transportforskare verksam vid ett nordiskt universitet eller forskningsinstitut.

– Det är mycket hedrande att få det här priset, särskilt med tanke på vilka utomordentliga forskare som belönats tidigare, säger Johan Woxenius.

Förutom ett individuellt pris på 300 000 kronor omfattar utmärkelsen en period som gästforskare vid ett universitet i Sverige. Det kommande året kommer Johan att vara verksam vid Lunds universitet på deltid.

– Jag ser verkligen fram emot att jobba mer med kollegorna i Lund. Transportforskningen lockar forskare från många discipliner och jag hoppas att min erfarenhet av att samordna stora och ämnesmässigt breda satsningar kan skapa nytta för Lunds universitet. Jag kommer arbeta vid Avdelningen för Förpackningslogistik och min forskning om lastbärare som container och semi-trailer kompletterar deras kunskaper om logistiskt anpassade produktförpackningar. Förutom att skriva tillsammans kommer jag undervisa och handleda doktorander.

I sin motivering lyfter styrelsen för Volvos forskningsstiftelser (VREF) fram samverkan och att Johan Woxenius har ett högt anseende inom det internationella vetenskapliga samfundet samt en unik förmåga att förklara komplexa sammanhang och utmaningar för allmänheten.

– Johan Woxenius tvärvetenskapliga forskning och omfattande samarbete med olika intressenter har lett till betydande samhällsnytta, till exempel genom att förbättra anslutningen mellan containerhamnar och omgivande landsdelar via järnväg. Hans föreslagna program vid Lunds universitet kommer att ge utmärkta möjligheter till vetenskapligt samarbete samt handledning och undervisning inom hållbara godstransporter, säger Thorbjörn Holmström, styrelseordförande för Volvos forskningsstiftelser (VREF).

Läs mer hos VREF