Johan Zelano
Foto: Johan Wingborg

Johan Zelano ny föreståndare för translationella forskningscentrumet WCMTM

Från mitten av september är Johan Zelano ny föreståndare för Wallenbergcentrum för molekylär och translationell medicin (WCMTM).

Johan Zelano är professor och överläkare i neurologi vid Sahlgrenska akademin och Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

- Jag har ett stort engagemang för translationell forskning och vill gärna stärka samarbetet mellan klink och pre-klinik, säger Johan. Jag ser också fram emot att vara med och forma starka vetenskapliga miljöer, som ju WCMTM är.

Erfarenhet som fellow i programmet

Flera intervjuer hölls med sökande till rollen som centrumföreståndare strax innan sommaren. Därefter har beslut tagits av rektor efter rekommendation från centrumets styrgrupp och huvudfinansiär Knut och Alice Wallenbergs stiftelse. Föreståndaren rapporterar till dekan vid Sahlgrenska akademin.

Johan har själv varit fellow inom centrumet och är nu alumn. Han berättar att värdet av att få tillhöra programmet varit stort.

- Det har gjort det möjligt att ta sig an frågeställningar med metoder jag annars aldrig skulle ha haft resurser till. Och forskargrupperna i WCMTM har höga ambitioner vad gäller såväl vetenskaplig kvalitet som impact – så det har varit inspirerande och lärorikt att delta i möten och nätverksträffar under mina år i programmet.

Johan Zelano at the WCMTM kick off 2024
Johan Zelano berättade om sitt nya uppdrag som föreståndare på centrumets årliga kick-off 17 september. 100 forskningsledare och gruppmedlemmar från drygt 22 forskningsgrupper deltog på kick-offen.

Brygga mellan klinik, akademi och industri

Centrumets mål är att skapa de bästa förutsättningarna för världsledande molekylär och translationell forskning och att bygga upp kunskap och kompetens hos nästa generations ledare inom akademi och sjukvård. Genom Region Västra Götaland och AstraZeneca som partner i centrumet, finns en stark brygga till klinik och industri.

- I min roll som föreståndare vill jag fokusera särskilt på samverkan mellan sjukvård, industri och akademi. En viktig del i det blir inledningsvis att lyssna in behov och tankar från forskargruppsledarna och ha en levande dialog med samarbetspartners. Tillsammans ska vi fortsätta med forskning på högsta nivå som är till nytta i sig, samtidigt som vi utvecklar, behåller och attraherar nya talanger inom life science till Göteborg, säger Johan.

Mer om Johan Zelano

Ålder: 43
Bor: Kärralund
Gillar på fritiden: tennis, löpning, läser en del också

Vad väckte ditt intresse för att börja forska?
Det minns jag knappt – det var så länge sedan. Men känslan när man ser nya resultat gör att det knappast går att sluta!

Fakta: Akademisk och klinisk bakgrund

Johan Zelano gjorde sin prekliniska forskarutbildning vid Karolinska institutet. Han disputerade 2009 efter forskar-AT på en avhandling om synaptiska adhesionsmolekyler och komplementfaktorers roll i förändring av nervcellsnätverk efter trauma.

Därefter flyttade han till Uppsala för att göra forskar-ST i neurologi. Hans postdoktorala projekt handlade om genetisk sårbarhet för experimentell epilepsi och klinisk forskning. Han var två terminer i London, på Queen Square, ett neurologisjukhus akademiskt tillhörande UCL.

2015 började Johan på Sahlgrenska universitetssjukhuset, som är en av Sveriges största epilepsivårdgivare. Här startade Johan en egen forskargrupp som gör storskaliga registerstudier för att försöka ta fram skräddarsydd epilepsibehandling. Samtidigt driver gruppen en regional biobankstudie med syfte att hitta biomarkörer som kan vägleda diagnos och behandling av epilepsi. Metodmässigt arbetar de både med epidemiologisk statistik och proteomik, och närmar sig genetik, elektrofysiologi och avbildning via flera samarbetspartners.