Navigate to video: Quick Commerce and the Convenience Dilemma
Video (02:27)
Quick Commerce and the Convenience Dilemma
Bild
Quick Commerce and the Convenience Dilemma
Länkstig

Johanna Rau forskar om supersnabba leveranser – Q-commerce

Publicerad

Q-commerce, den nya trenden inom snabbhandel, där företag som Getir och Foodora-market erbjuder blixtsnabba leveranser av matvaror direkt till dörren, är en del av en större rörelse med fokus på maximal bekvämlighet för konsumenten. Men är denna utveckling enbart positiv, eller finns det en outforskad baksida?

Under Northern LEAD day 2024 presenterade doktoranden Johanna Rau sin forskning om Q-commerce, ett fenomen som har blivit alltmer omtalat i retailvärlden. 

Q-commerce (Quick commerce) handlar oftast om extremt snabb leverans av matvaror, ett koncept som tilltalar både dem som föredrar att stanna hemma och dem som har en hektisk vardag. 

– Vi ser att bekvämlighet spelar en avgörande roll här. Det är en del av den övergripande trenden inom "last mile-logistics" och detaljhandeln, där allt måste gå snabbare och vara mer bekvämt, säger Johanna Rau, doktorand i marknadsföring vid Handelshögskolan på Göteborgs universitet. 

Behövs mer kritisk reflektion om Q-commerce

Q-commerce uppskattas av både företag och kunder, men Johanna Rau betonar att det behövs en mer kritisk reflektion över vilken påverkan denna typ av snabbhandel har, samt vilken inverkan den kan få i framtiden. Se mer om detta och Johannas forskning i videoklippet ovan. 

Text: Simon Fredling Jack, kommunikatör