Folksamling i konferenshallen i Toulouse
Konferenshallen i Toulouse
Foto: Elin Fransson

Konferens om internationellt utbildningssamarbete till Göteborg

Konferensen European Association for International Education (EAIE) kommer till Göteborg i september 2025. Det är en av världens största konferenser inom högre utbildning med fokus på internationellt samarbete.

– Det är ett av de mest betydelsefulla evenemangen inom internationell högre utbildning, där experter samlas för att utbyta kunskap, bygga samarbeten och diskutera framtidens utbildning, säger Pauli Kortteinen, vicerektor för utbildning vid Göteborgs universitet.

EAIE- konferensen äger årligen rum i olika europeiska städer. I år var franska Toulouse värdstad, och över 7300 deltagare från 110 länder deltog.

– Det var inspirerande, konstruktiva och intensiva dagar. Vi hade en gedigen delegation från Göteborgs universitet på plats, vilket var värdefullt med tanke på att konferensen kommer till Göteborg nästa år, säger Pauli Kortteinen.

Göteborg värdstad 2025

2025 års konferens kommer att hållas på Svenska Mässan i Göteborg den 9-12 september. Den kommer att ge deltagande lärosäten möjlighet att skapa nya kontakter, stärka befintliga samarbeten och utbyta erfarenheter inom en rad olika områden. Temat för konferensen i Göteborg kommer att vara ”GO-Create”, vilket knyter an till stadens engagemang för hållbarhet, inkludering och innovation.

– Att vara värdstad ger Göteborg en chans att visa sin styrka inom utbildning och innovation, samtidigt som det stärker både universitetets och stadens internationella profil och öppnar för nya samarbeten. Vi ser fram emot att skapa viktiga möten och partnerskap som gynnar både universitetet och våra studenter, samtidigt som vi lyfter fram Göteborgs kreativitet och innovationskraft inom högre utbildning, säger Pauli Kortteinen.

Västsvenska lärosäten är värdar tillsammans

Göteborgs universitet delar värdskapet med Chalmers, Jönköping University, Högskolan i Borås, Högskolan i Halmstad och Högskolan i Skövde. Planeringsarbetet pågår för fullt och förutom aktiviteterna på Svenska Mässan kommer de sex lärosätena bjuda in samarbetspartners till särskilda event och erbjuda besökarna guidade besök på sina respektive campusområden.

Konferensen var ursprungligen planerad att hållas i Göteborg september 2021, men på grund av covid-19- pandemin flyttades den till 2025.

Text: Hanna Wedel