Konferens siktar på att ställa om vårdutbildningar för att utrusta studenter för att jobba personcentrerat

WHO och EU har tagit ställning för att personcentrering behövs för att patienter ska få god vård. Men en studie som har gjorts i Sverige visar att enbart 15 % av vårdprogrammen här har personcentrerad vård i sina programplaner. Därför anordnas en konferens i Göteborg i december, där lärare, forskare och studenter från olika lärosäten ska träffas och lära sig av varandra för att kunna ställa om sina utbildningar i vårdyrken för att möta behovet av personcentrerad vård.

Porträtt av Catarina
Catarina Wallengren

Hej, Catarina Wallengren, samordnare för Learning about Person-centred care in Higher Education (LearnPCC) 12-13 december! Vad handlar konferensen om?

- Det är en vetenskaplig konferens om studenters lärande om personcentrerad vård. För att möta behovet av personcentrerad vård behöver lärosäten i hela världen ställa om sina utbildningar i vårdyrken. Genom att samlas kan vi gemensamt hitta de bästa vägarna för att åstadkomma det.

Vilken forskning kommer belysas under LearnPCC?

- Vi tar emot abstracts fram till 15 juni inom våra tre teman: 1. Undervisning och lärande om personcentrering i vårdutbildningen. 2. Att skapa empatiska inlärningsmiljöer. 3. Hur man kan översätta teorin om personcentrering till klinisk praktik.

Vi välkomnar forskare från olika områden, såväl vård/medicin som pedagogik, innovation, teknik etcetera.

Varför ordnar ni en konferens om lärande om personcentrering just nu?

- Både WHO och EU har tagit ställning för att personcentrering behövs för att vi ska kunna ge patienter god vård. Vi har gjort en studie i Sverige som visar att enbart 15 % av vårdprogrammen här har personcentrerad vård i sina programplaner. Vi måste ju ge studenterna redskapen de behöver för att bedriva etisk och evidensbaserad vård när de kommer ut i arbete. Så just nu pågår arbetet med att införa mer personcentrerad vård i vårdutbilningar på många håll i världen.

Vad får deltagare uppleva under LearnPCC i december?

- Det blir en plats för kunskapshöjning och nätverkande. Vi kommer ha både studenter och forskare som talare, och ett stort antal interaktiva moment (fishbowls, workshops). De som arbetar med att införa personcentrering på sitt lärosäte får med sig verktyg och nätverk för att etablera evidensbaserad undervisning. Det behöver skapas beständiga strukturer - undervisning om personcentrerad vård har alltför länge byggt på enskilda lärares engagemang.

TEXT: Amanda Duregård

MER INFORMATION OCH LÄNKAR:

Learning about Person-centred care in Higher Education (LearnPCC)

12-13 december i Göteborg

Deadline för abstracts: 15 juni