Malin Broberg
Foto: Mikael Zanqrelle

Malin Broberg föreslås som nästa rektor

Universitetsstyrelsen har idag, 20 januari, enhälligt beslutat att föreslå Malin Broberg som ny rektor för Göteborgs universitet. Hon är för närvarande dekan för Samhällsvetenskapliga fakulteten. Hon tillträder rektorstjänsten 1 juli.

Detta innebär att styrelsen gick på den så kallade hörandeförsamlingens linje. Hörandeförsamlingen är en kollegialt framröstad grupp som är rådgivande till styrelsen, och den består av 70 studenter, lärare/forskare och övriga anställda. Församlingen intervjuade kandidaterna i förra veckan och efter en sluten omröstning fick Malin Broberg en majoritet av rösterna.

Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med Malin Broberg som rektor. Hon tar över efter Eva Wiberg i ett viktigt skede då arbetet med vår vision ska fortsätta, planerna på nya byggnader ska förverkligas och våra internationella relationer ska stärkas, säger universitetsstyrelsens ordförande Peter Larsson.

Det formella beslutet fattas av regeringen under våren. Malin Broberg tillträder tjänsten som rektor den 1 juli 2023 och hon blir då Göteborgs universitets tjugonde rektor.

Intervju med Malin Broberg: Blivande rektor vill ena universitetet ännu mer

Av: Ulrika Lundin

Kort om Malin Broberg

Malin Broberg är född 1971 och är sedan 2018 dekan vid Samhällsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet. Hon är legitimerad psykolog och blev 2013 professor i psykologi. Hennes forskning spänner över flera områden som hur det svenska välfärdssystemet fungerar för familjer med barn med funktionsnedsättningar, hur olika individer hanterar stress och hur skador på hjärnan påverkar barns utveckling.

Malin Broberg har tillbringat perioder utomlands, främst i USA. Under åren 2013 till 2016 var hon FoU-samordnare inom Västra Götalandsregionens förvaltning för habilitering och hälsa. Hon har under tre år varit huvudsekreterare för International Association for the Scientific Study of Intellectual and Developmental Disabilities (IASSIDD).

Område
Ledning