Bild på Lydia Rysavy och två andra studentambassdörer
Marina studenten Lydia Rysavy deltar i evenemanget "The Ocean Literate Society - Youth Engagement and Intergenerational Collaboration" på FN:s havskonferens i Lissabon. På bilden också deltagarna Jihyun Lee och Gayathra Bandara.

Marin student lyfter frågan om ungas engagemang på FN:s havkonferens

Lydia Rysavy, student på Institutionen för marina vetenskaper, är i Lissabon för att delta på FN:s havskonferens, bland annat för att lyfta vikten av ungas röster och engagemang i havsfrågor.

Vad ska du göra på FN:s havkonferens?

– På konferensen deltar jag både som student och havs- och klimataktivist. Jag kommer dels att vara i konferenslokalen tillsammans med andra unga, dels delta i flera olika events och aktiviteter.

Lydia Rysavy, marin student.
Lydia Rysavy är student på kandidatprogrammet i marin vetenskap.

Du ska bland annat delta i evenemanget The Ocean Literate Society - Youth Engagement and Intergenerational Collaboration. Vad handlar det om?

– Det handlar om ungas engagemang och om havsmedvetenhet. Vi vill lyfta fram vikten av ungas röster och visa exempel på hur unga runtom i världen jobbar för att skapa förändring och bygga engagemang för havet lokalt och globalt. Samtidigt vill vi visa vad som krävs för att skapa förutsättningarna för unga att engagera sig, och för att öka havsmetvetenheteten i alla delar av samhället. Evenemanget anordnas bland annat av Göteborgs universitet.

Vad betyder det för dig att delta på FN:s havskonferens?

– Det som verkligen utgör värdet i konferensen för mig är att få möta andra som skapar förändring på gräsrotsnivå och möjligheten att bygga samarbeten. Under konferensen samlas inte bara beslutsfattare, utan även forskare, aktivister, och många av de som redan idag drabbas i sin vardag av ett förändrat hav. I det som händer i de stora konferensrummen ser jag ingen större betydelse. De flesta konferenser där politiker och makthavare från hela världen samlas domineras av greenwashing och tomma ord.

Intervju: Annika Wall

Fakta om evenemanget

"The Ocean Literate Society - Youth Engagement and Intergenerational Collaboration" är ett sidoevenemang till FN:S havskonferens i Lissabon 2022.  Arrangör är bland annat Centrum för hav och samhälle, Göteborgs universitet.

Evenemanget lyfter unga människors röster och engagemang för att kräva förändring från makthavarna och för att agera för en bättre värld och ett friskare hav. Få människor har missat den kommunikativa kraften och genomslaget från internationella rörelser som Fridays For Future, startade och drivna av barn och ungdomar.

Den första delen av evenemanget innehåller en blandning av korta presentationer och en uppföljningsdiskussion. Den andra delen av evenemanget är i form av en "minimässa" där besökarna får möjlighet att interagera med representanter från ungdomsorganisationer och projekt som arbetar med ungdomsengagemang och havsmedvetenhet.

Evenemanget går att följa på livestream via denna länk.