Varsågod! Här har du ett forskningsfartyg för en dag! På kursen ”Marint projekt – från idé till handling” kastas studenter från hela världen direkt in i fartygsforskningens utmaningar ombord R/V Skagerak – en pedagogisk metod som visat sig vara en fullträff.
Det är inte varje dag som helt nya studenter får ansvar för ett gigantiskt forskningsfartyg. Men på masterprogrammet i marina vetenskapers allra första kurs ”Marint projekt – från idé till handling” får studenterna en crash course i att använda instrumenten ombord Göteborgs universitets forskningsfartyg Skagerak.
– Det är verkligen jättehäftigt att vara ombord Skagerak! Det är också kul att studenter från olika marina discipliner som geologi, biologi, kemi och oceanografi får lösa problem ihop. Då angriper man projektfrågan på olika sätt, får sätta sig in i olika aspekter och lära av varandra, säger Alexander Ahl, masterstudent med inriktning marin biologi, Institutionen för marina vetenskaper.
Mest populära kursen
Kursen är den mest populära på masterprogrammet i marina vetenskaper enligt utvärderingar. På kursen skapar studenterna egna forskningsprojekt för att lösa utmaningar i havet och ansvarar själva för genomförandet med minimalt stöd från kursansvariga lärare.
Kursen omfattar allt från praktisk erfarenhet på fartyget – att sköta instrument och jobba i labb, till att koda data, analysera data, och sedan presentera resultaten i en rapport.
– Kursen är populär för att studenterna får åka ut på expedition med Skagerak. Det är verkligen något unikt! Vi har många utländska studenter som kommer till Göteborg och Sverige enbart för möjligheten att få tillgång till ett så stort forskningsfartyg som Skagerak med alla dess kapaciteter. Det får de inte i sina hemländer. De förstår att deras utbildning blir unik, säger Sebastiaan Swart, professor i oceanografi, Institutionen för marina vetenskaper.
Kunskaper för en lyckad karriär
En viktig aspekt av kursen är att hantera de oförutsedda problem som uppstår på ett fartyg och hur studenterna anpassar sig till dem. Något som kan innebära en enorm inlärningskurva under projektets gång.
– Det är verkligen ett handgripligt sätt att lära sig på. Vi gjorde några misstag, blev lite irriterade, men kunde skratta lite åt oss själva i gruppen. Vi lärde oss verkligen otroligt mycket av att få så stor frihet ombord Skagerak, säger Alexander Ahl.
Det viktigaste studenterna lär sig är enligt Sebastiaan Swart problemlösning: Hur man mäter något i omgivningen för att få fram data som kan användas för att lösa en specifik fråga, och att tänka kritiskt kring data på samma sätt som forskare gör när de forskar.
– Men kursen handlar också om mjuka färdigheter som kommunikation och social problemlösning, hur man arbetar tillsammans med andra människor. Det här är ett utmärkt sätt att förbereda sig för nästa steg i livet och för en framgångsrik karriär inom hela det marina området, säger Sebastiaan Swart.