Föremål ur Medicinhistoriska museets samlingar
Foto: Medicinhistoriska museet

Medicinhistoriska museet i internationellt samverkande forskningsnätverk

Medicinhistoriska museet i Göteborg deltar aktivt i det internationella forskningssamarbetet inom GPS400 och det EU-finansierade nätverket EuroHealthHist, som fokuserar på europeisk medicinhistoria. Genom att kombinera akademisk forskning med GLAM-sektorns resurser stärker museet sin roll som en central aktör i att tillgängliggöra historiskt källmaterial och främja tvärvetenskaplig samverkan.

Lisa Sputnes Mouwitz, museichef vid Medicinhistoriska museet, deltar i ett internationellt forskningsnätverk och kommer i början av september att presentera museets nya basutställning vid en workshop på Nottingham Trent University (NTU). Presentationen kommer att fokusera på museisamlingar som historiskt källmaterial och museets roll i de samverkande forskningsprojekten inom GPS400.

Workshoppen, som går under rubriken "Integrating History of Health GLAM Sector into History of Health Research" samlar medicinhistoriker och representanter från GLAM-sektorn för att utbyta kunskap och erfarenheter.

Sputnes Mouwitz är sedan slutet av 2023 medlem i Working Group 5 inom det EU-finansierade forskningsnätverket EuroHealthHist, som fokuserar på samverkan mellan medicinhistoriker och GLAM-sektorn. Nästa möte för arbetsgruppen är planerat till våren 2025, med Medicinhistoriska museet i Göteborg som värd.

"Arbetet med de två projekten Filmens Göteborg och Medierad medicin har ökat min förståelse för hur vi museiprofessionella kan vara en resurs vad gäller tillgängliggörandet av det materiella kulturarvet vid akademisk forskning. I nära samverkan kan de olika institutionernas angreppssätt till materialet skapa synergier och potentiellt ge en djupare och bredare bild" säger Lisa Sputnes Mouwitz.

Under hösten kommer Sputnes Mouwitz även att påbörja sin magisteruppsats i idé- och lärdomshistoria vid Göteborgs universitet, där hon kommer att undersöka hur en museisamling kan utgöra grunden för en medicinhistorisk studie. Studien kommer att utgå från en gästbok från kirurgkliniken vid Sahlgrenska sjukhuset och kommer att beakta både ett lokalt och internationellt perspektiv.

Bra att veta!

- CA22159 - National, International and Transnational Histories of Healthcare, 1850-2000 (EuroHealthHist

Medicinhistoriska museet - Medicinhistoriska museet (sahlgrenska.se)

- GLAM står för Galleries, Libraries, Archives, and Museums, och är ett samlingsbegrepp för kulturinstitutioner som bevarar och tillgängliggör kulturarv, konst, vetenskap och historiska samlingar