Måns Söderbom fotograferad i en korridor på Handelshögskolan
Måns Söderbom tillträder som dekan för Handelshögskolan 1 juli 2024.
Foto: Isac Lundmark

Ny dekan vill ha mer etik i hållbarhetsfrågorna

– En viktig uppgift för en fakultetsledning är att, i dialog med verksamheten, skapa en gemensam idé om var vi ska befinna oss om 5–10 år. Jag hoppas kunna hjälpa till att staka ut den riktningen men utan detaljstyrning; jag är övertygad om att institutioner, forskare och lärare i hög grad själva kan bedöma vad som är fruktbart att göra. Så säger Måns Söderbom, professor i nationalekonomi, som den 1 juli blir ny dekan på Handelshögskolan.

Handelshögskolan har utvecklats väldigt positivt de senaste 15 åren, både vad gäller utbildning, forskning och samverkan, betonar Måns Söderbom.

– Man kan säga att jag kommer till ett dukat bord. Men självklart hoppas jag kunna bidra till fakultetens fortsatta utveckling och framsteg. Bland annat är en gemensam vision betydelsefull, samtidigt som alla inte behöver göra samma sak. Att vi exempelvis har medarbetare som är duktiga på samverkan är oerhört viktigt men det betyder inte att alla hela tiden måste bedriva forskning som knyter an till dagsaktuella samhällsproblem.

Hållbarhet har varit ett av Handelshögskolans profilområden under många år.

– Vi talar idag om ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet. Men jag tror att vi kan bredda begreppet ytterligare och exempelvis föra in ett etiskt, humanistiskt synsätt. Dagens studenter, som är födda i början av 2000-talet, har fått med sig ett hållbarhetsperspektiv redan i förskolan; det skapar spännande möjligheter att ytterligare stärka området i våra utbildningar.

Dagens unga har också annorlunda vanor när det gäller teknik. ChatGPT är exempelvis en helt ny utmaning för lärosätena, påpekar Måns Söderbom.

– Från den första nervositeten för cirka ett år sedan har ChatGPT snabbt blivit en del av undervisningen och vi har börjat inse vikten av att vara på tårna när det gäller teknikutveckling. Något som jag dock tycker att vi bör motverka är studenternas ökade tendens att jobba hemma. Verkliga möten och samtal är en betydelsefull del av universitetsstudierna och det är därför viktigt att de kommer hit.

Till de många förändringar som är på gång hör också Handelshögskolans nya hus.

– Som så många andra byggnationer är huset försenat och beräknas stå klart först 2027. Byggnaden kommer att bli fantastisk men hyreskostnaden blir hög. Hur vi på bästa sätt ska hantera kostnadsökningen är något vi måste börja fundera över redan nu.

Måns Söderbom disputerade vid GU 2000 och har varit anställd här sedan 2008. Åren däremellan var han verksam vid Centre for the Study of African Economies vid University of Oxford.

– Det var en betydelsefull erfarenhet som påverkar mig än idag. Jag fick ägna mig åt de frågor som intresserat mig ända sedan ungdomen, bland annat hur vi kan få fram fler och växande företag i Afrika så att den unga befolkningen där får arbete. En stor del av jobben måste komma från den privata sektorn och det finns en tydlig koppling mellan företagande och ekonomisk utveckling. I samarbete med Environment for Development vid Handelshögskolan handleder jag tre etiopiska doktorander vilket är givande för alla parter. Som dekan kommer jag nog inte att ha tid med så många fler uppdrag men dessa doktorander hoppas jag kunna stötta fram till disputationen.

2015–2021 var Måns Söderbom prefekt vid institutionen för nationalekonomi med statistik.

– En prefekt känner de flesta medarbetare och kan verksamheten, om än inte allt i detalj. Som dekan däremot kommer jag att behöva sätta mig in i en mängd olika områden som jag ännu inte vet så mycket om. Som tur är har jag prodekan Lena Gipperth vid min sida som har andra kunskaper och delvis andra intressen än jag. Jag vill vara delaktig i den vardagliga verksamheten på fakulteten, och hoppas få tid att besöka seminarier, disputationer och andra sammankomster och på så sätt lära känna hela skolan bättre.

TEXT: GU Journalen nr 2 2024

Måns Söderbom

Aktuell: Från den 1 juli ny dekan på Handelshögskolan.
Bakgrund: Disputerade 2000 vid GU, varit verksam vid University of Oxford i åtta år, anställd vid GU 2008, professor 2011, proprefekt 2014–2015, prefekt 2015–2021.
Övriga intressen: Politik, musik, matlagning, IFK Göteborg, golf.

Läs mer om Måns Söderbom