Olof vid hans skrivbord
Foto: Isac Lundmark

Olof Johansson Stenman ny ledamot i det klimatpolitiska rådet

Regeringen har idag utsett Olof Johansson Stenman, professor i nationalekonomi, till ny ledamot i det klimatpolitiska rådet.
"Det är hedrande, men framför allt är det ett viktigt uppdrag som rådet har", säger han.

Klimatpolitiska rådet är en myndighet bestående av oberoende experter inom områden som är viktiga för samhällets klimatomställning. Rådet har till uppgift att utvärdera och granska regeringens klimatpolitik med målet är att Sverige ska ha noll nettoutsläpp av växthusgaser år 2045. Rådet består av åtta ledamöter, och från den 1 juli tillträder Olof Johansson Stenman, professor i nationalekonomi vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet.

– Förutom att utvärdera regeringens politik och de underlag den bygger på, ska rådet också bidra till en ökad diskussion om klimatpolitiken i samhället. Vilken roll som rådet spelar för den faktiskt förda politiken i praktiken är förstås svårare att säga, och varierar sannolikt över tid, säger han.

Olof Johansson Stenman forskar bland annat om styrmedel och fördelningsfrågor inom miljöekonomi, beteendeekonomi och offentlig ekonomi.

Generellt ser jag min roll i rådet som en del i ett tvärvetenskapligt samarbete, men som enda ekonom kommer jag nog att få ett särskilt ansvar för frågor som handlar om kostnadseffektivitet av olika styrmedel och åtgärder samt hur olika klimatpolitiska åtgärder kan påverka.

Olof vid sitt skrivbord
Foto: Robin Lundin

Förutom Olof Johansson Stenman tillsätts även Maria Pettersson, professor i miljö- och naturresursrätt vid Luleå Tekniska Universitet. De två nya ledamöterna ersätter docent Annika Nordlund och professor Patrik Söderholm vars förordnanden löper ur.

Det är förstås hedrande men mest av allt tänker jag att det är ett viktigt uppdrag som vi i rådet har. Det är också ett stimulerande uppdrag, inte minst att samarbeta med mycket duktiga forskare från andra discipliner samt ett mycket professionellt och kompetent kansli, säger Olof Johansson Stenman.

Text: Jessica Oscarsson